Vidergående

Metode og mål
Vi vektlegger en kunstformidling der begreper som dialog, opplevelse og aktivitet er viktige. Sammen med barna blir ulike fenomener i samtidskunsten diskutert og studert. Vår formidlingsform består av en teoretisk og en praktisk del. I den praktiske delen tar vi opp ulike kunstuttrykk som elevene har fått kjennskap til i utstillingen, og arbeider videre med disse. Vårt mål er at samtale og konkretisering skal øke forståelsen for samtidskunsten, samt utvide barnas kommunikative kompetanse innenfor kunstfeltet.

Plass på våre program for skolene kan bestilles på Den Kulturelle Skolesekken sine sider.

Sidsel Paaske, Untitled (sketch), 1965. Del av utstillingen File Under Freedom
Del av utstillingen File Under Freedom
  • 5. Feb — 27. Mar
    File Under Freedom

    Tid: 1,5 t

    Årets første utstilling er en stor gruppeutstilling med kunstnere og musikere som undersøker begrepet frihet, i hovedsak gjennom improvisasjon. Utstillingen vil romme alt fra malerier, tekstil, skulpturelle installasjoner, film-og video, grafiske arbeider og fotografier.

    Ofte bruker vi ordet improvisasjon om noe som er helt uforberedt, men i både musikk og kunst brukes det på en litt annen måte. Der er improvisasjonen gjerne et resultat av grundige forberedelser. I omvisningen skal vi snakke nærmere om hva frihet og improvisasjon kan være, noe vi skal utforske videre i verkstedsdelen.

    VERKSTED: Improvisasjon med maling, blyant og blekk på papir. Annet materiale kan dukke opp underveis.

    MÅL: Elevene skal gjennom ulike øvelser på papir få en forståelse av hvordan improvisasjon kan brukes i kunstsammenheng.

  • Kunsthistorie kurs: Kan et sykkelhjul være kunst?

    1,5 t

    Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse.

    Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag.

    Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. De skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.