Den Bergensbaserte billedkunstneren Torill Nøst åpner vårsesongen i No.5 med en serie nye fotografier. Med bakgrunn innen skulptur og fotografi, har Nøst vært aktiv på den norske kunstscenen siden 1970-tallet.
Iscenesatte, poetiske portretter og fotografiske studier av menneskekroppen har vært dominerende elementer i Nøsts produksjon. Hun fikk stor oppmerksomhet for fotoserien “Vermeer-konnotasjoner” i 2005, der hun gikk i dialog med kjente motiver fra den nederlandske 1600-tallsmaleren. De nye bildene til utstillingen i No.5 viderefører på mange måter Nøsts fotografiske prosjekt. Ungpikemotivet fra Vermeer-bildene er fremdeles til stede, men uten den direkte siteringen fra kunsthistorien. De nye bildene er konsentrert om stilistiske studier av unge gutter og jenter. Ungdommene i bildene er fotografert ryggvendte. Mot en nøytral bakgrunn blir repetisjonene av rygger og bakhoder gjenstand for lysets spill i den nakne huden og i jentenes hår, mens guttenes hodeformer står tydelig frem, nærmest skulpturelt mot bakgrunnen. De stilrene bildene uttrykker den såre overgangen fra barn til voksen – en slags tenåringskompleksitet – der det selvsikre og det usikre er størrelser som aldri ligger langt fra hverandre.
Tradisjonstunge sjangere som akten og portrettet spiller hele tiden med i Nøsts arbeider. Gruppeportrettene mister likevel noe av sin klassiske portrettfunksjon ved at ansiktet skjules, noe som får modellene til å fremstå mer universelle og ikoniske enn individuelle og partikulære.
Torill Nøst bor og arbeider i Bergen. Hun er utdannet fra Vestlandets Kunstakademi, fra Det kgl. Danske Kunstakademi i København, og fra Jan van Eyck Akademiet i Nederland. Tidligere separatutstillinger inkluderer blant annet By The Way, 2006, Vigelandmuseet, 2005, Galleri trans-art, Trondheim, 2003 og Tromsø kunstforening, 2001.