Sergej Jensens lavmælte bilder, i små eller middels store formater, består ofte av ubehandlet lerret, lin eller ull, gjerne innsmurt i klor, blekemiddel eller fargestoff – og med tøystykker festet til lerretet. Bildene holdes stor sett i en blek, skitten og dempet koloritt. Jensens kunst fremstår som en nærmest lakonisk undersøkelse av maleriet som medium.
Han har selv omtalt sin egen praksis som ”å male uten maling”. Tilblivelsesprosessen synliggjøres i verket. I mange tilfeller dreier det seg om en forringelsesprosess, i større grad enn en tradisjonell addisjonsprosess. I stedet for å tilføre overflaten lag på lag med maling, trekker Jensen fra. Bildenes abstrakte former og figurer fremkommer ofte gjennom bleking i et allerede farget lerretsstoff. Selv kaller han bildene ”personlig tilskitnet”, og flekker og spor etter stoffets tidligere bruk inngår naturlig i verkets uttrykk.
Formalt minner bildene om geometrisk abstrakt maleri fra 50- og 60-tallet, eller om den nonfigurative malerkunsten slik den utviklet seg på starten av 1900-tallet med malere som Kasimir Malevich eller Jean Arp. Men Jensens malerier skiller seg fra disse historiske foreleggene med en tilbakeholden (nærmest beskjeden) og intellektuelt fundert fremtoning. Man aner at et betydelig lavere ambisjonsnivå ligger til grunn enn hva man forbinder med modernismens kunst. Jensen begrenser det fysiske arbeidet med et maleri til det minimale. Et bilde kan fremstilles med noen få, enkle manøvre. Maleriene får på den måten et spontant og lekent preg, på tross av den strengt komponerte og minimalistiske estetikken. Flere av maleriene er i virkeligheten readymades, eller basert på tilfeldighetsprinsipper. Verket Untitled (Holstenstrasse, 1999) ble for eksempel til ved at kunstneren hang et bomullshåndkle fra sin balkong inntil Berlin-smogen festet seg i stoffet og skapte en sky-lignende formasjon. Landskapsallusjonen ble forsterket ved en enkel sort linje trukket over stoffet som en horisontlinje. Denne typen stadig veksling mellom form og antiform eller mellom tilfeldighetsprinsipper og nøye kalkulerte effekter, utgjør en kjerne i Jensens kunst.
Produksjonen er et samarbeid mellom Bergen Kunsthall og Malmö Konsthall.
Sergej Jensen (1973), er født i Maglegaard, Danmark. Han bor og arbeider i Berlin. Tidligere separatutstillinger inkluderer: Anton Kern, New York (2008), Galerie Neu, Berlin (2008), Pinakothek der Moderne, München (2008), Douglas Hyde Gallery, Dublin (2007) og White Cube, London (2007). Gruppeutstillinger inkluderer: Painting Now and Forever, Part II, Greene Naftali Gallery / Matthew Marks Gallery, New York (2008), Marienbad, KW Institute for Contemporary Art, Berlin (2008), Made in Germany, Sprengel Museum, Hannover (2007) og Of Mice and Men, Berlinbiennalen, Berlin (2006).