Kurator: Erlend Hammer
Utstillingstittelen Oh how time flies er hentet fra et videoarbeid med samme tittel av Mai Hofstad Gunnes. I verket sidestilles Cat Powers musikkvideo Cross Bones Style fra 1998 med Madonnas Lucky Star fra 1983. I Cat Powers video synger og danser artisten mot en hvit bakgrunn på en måte som åpenbart refererer til Madonna i 1983. I Hofstad Gunnes’ sammenkobling av de to videoene utvikles et slags dobbeltportrett av to kvinnelige artister og to tiår.
Paolo Chiaseras arbeider tar utgangspunkt i forholdet mellom kunstverket og institusjonene hvor disse verkene presenteres. The Fog er et oljemaleri hvor motivet, en malerisk og romantisk himmel, gradvis forsvinner. Hver gang arbeidet stilles ut pensles et nytt lag parafin over lerretet. I arbeidet The End of Black Brain ser vi sluttproduktet av en prosess som begynte med et maleri som ble plassert i metallsylinderen som ses i fotografiet. Arbeidet fremstår her som dokumentasjonen av en minimalistisk skulptur, og dette elementet er og tilstede i at fotografen er Atillio Maranzano som er kjent for å ha dokumentert mye av den postminimale kunsten Chiasera refererer til.
Matthew Antezzos arbeider aktiverer Lille Lungegårdsvann som et geografisk punkt. Innsjøen benyttes som utgangspunkt for en serie arbeider som utforsker ulike abstraksjonsnivåer. I arbeidene Time og Space befinner tematikken seg på sitt mest abstraherte mens The Lake (A Friendly Gesture) flytter seg ett nivå nærmere den konkrete virkeligheten med en betongskulptur som fungerer som en skisse til det siste nivået der selve Lille Lungegårsvannet benyttes til å lage et kompass der man ved hjelp av visuelle markører presist montert rundt vannet kan benytte Bergens velkjente parkområde til å orientere seg i forhold til verden bortenfor fjellene.
Ane Mette Hol jobber med objekter som ikke er hva de ser ut til å være. Ved å benytte tegnemediet til å skape kopier av dagligdagse objekter utforsker hun spørsmål ved originalens status i kunsten. Til utstillingen produserer hun et nytt arbeid i serien Reverse Drawing der pappruller gjenskapes i form av meterlange tegninger som vises sammenrullet og med informasjon om originalens egentlige funksjon.
Eve K. Tremblays arbeider handler om hukommelse og tid. Videoen In & Out The Memory Palace viser kunstneren og hennes kusine i ulike situasjoner på et gammelt fransk slott, i biblioteket, i hagen og så videre. De to kvinnene leser høyt fra bøker, alene og for hverandre, men fremstår samtidig som mulige utgaver av samme person, eller, som i utstillingens tittelarbeid av Mai Hofstad Gunnes, uttrykker de to ulike tidsepoker presentert simultant.
Erlend Hammer bor og arbeider i Berlin. Han har vært skribent og kritiker for blant andre Kunstkritikk, Billedkunst og Dagbladet. I 2008 utkom Hammers Samlede Kunstkritikker på Ctrl+Z Publishing. Han har kuratert utstillinger ved blant annet Hordaland Kunstsenter, Bergen; Lydgalleriet, Bergen og Lautom, Oslo. Han er utdannet kunsthistoriker fra Universitetet i Bergen og har kuratorutdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen.
Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd
—
Nedlastbar tekst av Paolo Chiasera (klikk på lenket tekst):
“The Horizon after Commodity, Notes on Perversion”
En tekst av kunstneren Paolo Chiasera, publisert for første gang i anledning utstillingen “Oh how time flies” i Bergen Kunsthall. Teksten er produsert med støtte fra Universitetet Oslo i forbindelse med et foredrag 23. september 2011.
—
Billedtekster
_Alle bilder: Mai Hofstad Gunnes, Oh how time flies, 2009, still fra video.
Gjengitt med tilatelse fra kunstneren._