Fra begynnelsen av 1960-tallet gjorde Johnston seg bemerket med sin faste danse-spalte i den New York-baserte ukesavisen The Village Voice, der hun beskrev og diskuterte de avantgardistiske bevegelsene i sin egen samtid. Hennes observasjoner vokste i omfang og inkluderte etter hvert hennes eget liv og sosiale og politiske omgivelser. Dette førte til boken “Lesbian Nation” (1973), som snart ble en radikal-feministisk klassiker. Hennes autobiografiske skrivestil, og måten hun knyttet kultur til politiske observasjoner på, brøt med etablerte begreper om kritikk og fikk stor innflytelse på følgende generasjoner av kritikere og forfattere. Utstillingen fokuserer på Jill Johnstons tekster som en unik praksis i sammenheng med etter-1960-tallet avantgarde og utforsker koblinger mellom kunstnerisk praksis og sosialpolitikk. Som et sentralt element vil et utvalg av kolonner bli publisert sammen med ytterligere tekster i en bok tilgjengelig for utstillingen.
Utstillingen presenterer arbeider som har direkte tilknytning til hennes spalter, av Andy Warhol, Les Levine, Sturtevant og Ken Okiishi, sammen med dokumenter og arkivmaterialer. Den fokuserer også på hennes tidlige tekstarbeider om Judson-danseforestillinger og -happeninger; kritikermiljøet med Gregory Battcock og Gene Swenson; Johnstons 1969 paneldebatt “The Disintegration of a Critic: an Analysis of Jill Johnston”; hennes bredere mediapersonligher; hennes involvering med kvinnekamp og lesbisk aktivisme; i tillegg til en epilog om “Flux Wedding” med Ingrid Nyeboe, organisert av kunstneren Geoffrey Hendricks i 1993. Utstillingens program undersøker Johnstons tekstarbeider og hennes påvirkning.
Mens Johnston var, og fremdeles er, mest kjent som enten dansekritiker eller forfatteren av «Lesbian Nation», har utstillingen som mål å knytte disse ulike aspektene i Johnstons arbeid sammen ved å fokusere på hennes skriving som produksjonsform og refleksjon der grensene mellom ytelse, kritikk og livet er rettet opp.
Kuratert av Bergen Kunsthall, Fiona McGovern og Megan Francis Sullivan.
En bok vil bli publisert i forbindelse med utstillingen. Denne vil inneholde opptrykk av utvalgte Jill Johnston Village Voice-tekster samt nye bidrag fra Ingrid Nyeboe, Jennifer Krasinski, Bruce Hainley og en appendix med dokumenter relatert til “The Disintegration of A Critic: An Analysis of Jill Johnston” (1969). Boken er gitt ut av Bergen Kunsthall og Sternberg Press.