Jessie Homer French

Jessie Homer French, «ON FIRE», detalj, 2020. Olje på kryssfinér, 29.2 x 81.3 cm. Privat samling

Samtidig med Festspillutstillingen presenterer Bergen Kunsthall en utstilling med malerier og tekstilarbeider av Jessie Homer French. Jessie Homer French, en selverklært «lokal, figurativ maler», er kjent for arbeider i små størrelser, hvor hun utforsker temaer som liv, død og naturkatastrofer. French ble født i New York i 1940, men har de siste fire tiårene for en stor del vært bosatt i California. Hun er inspirert av det ulendte terrenget i området rundt Coachella Valley, og har utviklet en særpreget tegneserieaktig, selvlært malestil. French fanger inn hvordan menneskets tilstedeværelse i utkanten av urbane områder griper inn i den utemmede villmarken omkring, med fjell og innsjøer, skoger og ørken. Mange av arbeidene hennes tar for seg det som befinner seg under overflaten av det synlige — nedgravd i jorden, under havoverflaten, eller de overhengende miljøkatastrofene som kommer enten som et resultat av menneskets intervensjoner eller geologiske konstellasjoner.

Frenchs stil trekker veksler på den spesifikt nordamerikanske maleritradisjonen med dens pastorale, regionalistiske og realistiske stilretninger. Arbeidene hennes skildrer ofte stillstand, fremmedgjøring, død, forfall og katastrofe, alt sammen gjengitt i klare, flate farger. Et tilbakevendende tema er kirkegårder, noe som speiler hennes fascinasjon for stemningsbærende randsoner og eksistensielle motiver. Men bildene hennes er langt fra dystre, trass i den mørke settingen. Selv når hun skildrer triste scener som gravsteder eller begravelser, som i arbeidet The Sunken Grave (2017), har maleriene en mettet livfullhet og et formalt særpreg som inngir en følelse av vitalitet og dermed snur den nedslående fortellingen på hodet. Frenchs motiver omfatter også et bredt spekter av naturkatastrofer, som i Burning (2020). Her innfanger hun både skogbrannens destruktive krefter og samtidig også hvilken dragning den har på oss, og gir en treffende kommentar til hvordan mennesket virker inn på miljøet. French har en dyp fascinasjon for skogbrannens skjønnhet, og når denne fascinasjonen kombineres med en evne til å formidle brannens kraft og kompleksitet, inviteres betrakteren til å reflektere over den skjøre balansen mellom naturkrefter og menneskelige inngrep.

Problemstillingen er akutt, og Frenchs malerier legger også for dagen en opplevelse av ærefrykt og ærbødighet overfor naturen som får frem livets sykliske vesen og naturens motstandskraft. Gjennom kunsten oppfordrer French betrakteren til å reflektere over hva det vil si å være menneske midt i naturens skjønnhet.

Utstillingen presenterer et utvalg arbeider fra de siste tjue årene, verk som gir et poetisk og assosiativt bilde av Frenchs mangeårige kunstnerskap. I tillegg til de kjente arbeidene på lerret og finér inneholder utstillingen også noen tekstilarbeider som sjelden er blitt vist, det hun kaller «mapestries» – «kartisserier» – tapisserier som viser forkastninger og andre merker i landskapet, og som opprinnelig var ment å skulle henge over senga i jordskjelvutsatte områder.

Jessie Homer French (f. 1940 i New York) deltok på den 59. Veneziabiennalen (2022). Hun har også hatt en rekke separatutstillinger, blant annet ved Massimo De Carlo, Milano og London, Various Small Fires, Los Angeles, Dallas og Seoul, samt Mother’s Tankstation, Dublin og London.

Medlemsomvisning
Tir 21. mai 18:00
Gratis for medlemmer & gjest

Åpning
Tor 23. mai 13:00
Utstillingen blir åpnet på trappen utenfor Bergen Kunsthall
Taler ved Axel Wieder, Direktør Bergen Kunsthall, og Tom Knappskog, Avdelingsdirektør, Utenriksdepartementet

Åpningsfest
Tor 23. mai 22:00—01:00 Gratis
Landmark

Åpningshelg
Fre 24. — søn 26. mai 11:00—17:00
Gratis inngang på utstillingen hele åpningshelgen!

Related