Den London-baserte kunstneren Beatrice Gibson blir gjenstand for en omfattende presentasjon ved Bergen Kunsthall denne våren, både med en utstilling og i et innholdsrikt program med foredrag, opplesninger, musikk og filmvisninger.
Utstillingen er en del av Bergen Kunsthalls årlige samarbeid med Borealis – en festival for eksperimentell musikk. Utstillingen viser den nye filmen I Hope I’m Loud When I’m Dead (2018), laget sammen med CAConrad og Eileen Myles, to av USAs mest anerkjente nålevende poeter. En annen ny film, Deux Soeurs Qui Ne Sont Pas Soeurs (To søstre som ikke er søstre, 2018) vises på Bergen Kino under Borealis (fredag 8. mars, 20:00). Utstillingstittelen I Couldn’t Sleep in My Dream er hentet fra et dikt av Alice Notley.
Beatrice Gibsons filmer er komplekse verk hvor lyd, tekst og bilde veves sammen til en filmatisk collage. Med utgangspunkt i en interesse for eksperimentell film og musikk, og disse kunstformenes politikk og etos, kombinerer Gibson historisk research med en produksjonsform basert på samarbeid. Prosessen resulterer i filmatiske verk som bidrar til å utfordre både tradisjonelle produksjonsmetoder og konvensjonell filmopplevelse. I Hope I’m Loud When I’m Dead starter med opptak som er spilt inn på kvelden for den 45. presidentinnsettelsen i USA i januar 2017. Filmen fletter sammen scener med CAConrad og Myles sammen med sitater fra dikterkollegaene Audre Lorde, Alice Notley og Adrienne Rich og utforsker poesien som et verktøy for å forstå samtiden. Filmen følges av et lydspor komponert av Pauline Oliveros, og presenteres som en installasjon sammen med to videoportretter av Myles og CAConrad.
Deux Soeurs Qui Ne Sont Pas Soeurs er basert på et urealisert manuskript av Gertrude Stein fra 1929, skrevet i en periode da fascismen var under oppseiling. Gibsons film er satt til nåtidens Paris, nesten et århundre senere, og bruker Steins manus som en talismanisk guide gjennom vår samtid. Filmen undersøker feminisme, ikke bare som et tema, men som metode, og fremsetter empati og vennskap som virkemidler for å imøtegå stadig mer turbulente tider.
Gjennom hele utstillingsperioden vil et program med arrangementer bidra med utdypende diskusjon og kontekstualisering av Gibsons filmer. De to hovedpersonene fra filminstallasjonen, Eileen Myles og CAConrad, vil bidra med en serie opplesninger og seminarer ved Bergen Kunsthall. Sammen med Borealis presenterer vi en kveld med performance og musikk, hvor blant annet den amerikanske kunstneren, komponisten og koreografen Colin Self bidrar, i tillegg til en ny forestilling av Phoebe Colllings-James og Last Yearz Interesting Negro. I et eget filmprogram på Cinemateket vises et utvalg av Gibsons tidligere arbeider, samt filmer av blant andre Chantal Akerman, Barbara Hammer og Ute Aurand og andre.
I anledning utstillingen vil det også bli utgitt en ny bok med bidrag fra Erika Balsom, Mason Leaver-Yap og Irene Revell, samt et utvalg eldre tekster som knyttes til prosjektet. Publikasjonen er redigert i samarbeid med Gibson.
Utstillingen er et samarbeid mellom Bergen Kunsthall, Borealis – en festival for eksperimentell musikk og Camden Arts Centre i London.
I Hope I’m Loud When I’m Dead er bestilt av Bergen Kunsthall, KW Institute for Contemporary Art, Berlin, Camden Arts Centre, London og Mercer Union, Toronto, med støtte fra Julia Stoschek Collection, Outset Germany_Switzerland og Kulturrådet. Deux Soeurs Qui Ne Sont Pas Soeurs er bestilt av Bergen Kunsthall, Borealis – en festival for eksperimentell musikk, Camden Arts Centre, London og Mercer Union, Toronto, med støtte fra Fluxus Art Projects, Arts Council England og The Beatrice Gibson Producers Circle. Musikken er komponert av Laurence Crane, bestilt med støtte fra Kulturrådet.
Beatrice Gibson filmprogram på Cinemateket i Bergen
Cinemateket i Bergen har satt sammen tre filmprogrammer som viser et utvalg av Beatrice Gibsons egne arbeider og andre filmer som har påvirket hennes praksis som kunstner og filmskaper. I samarbeid med Borealis – en festival for eksperimentell musikk.
Eileen Myles & CAConrad
Bergen Kunsthall er stolte over å kunne ønske velkommen den anerkjente poeten, utøveren og romanforfatteren Eileen Myles, og den visjonære dikteren og forfatteren CAConrad, til en serie med workshops og arrangementer som utforsker radikalitet innen lesing og skriving, samt ritualer og magi knyttet til kjønn og intimitet. Beatrice Gibson jobbet med CAConrad og Myles på hennes nye film I Hope I’m Loud When I’m Dead.