Skoler

Metode og mål
Vi vektlegger en kunstformidling der begreper som dialog, opplevelse og aktivitet er viktige. Sammen med barna blir ulike fenomener i samtidskunsten diskutert og studert. Vår formidlingsform består av en teoretisk og en praktisk del. I den praktiske delen tar vi opp ulike kunstuttrykk som elevene har fått kjennskap til i utstillingen, og arbeider videre med disse. Vårt mål er at samtale og konkretisering skal øke forståelsen for samtidskunsten, samt utvide barnas kommunikative kompetanse innenfor kunstfeltet.

Plass på våre program for skolene kan bestilles på Den Kulturelle Skolesekken sine sider.

1. — 4. trinn

Mediation with Varden Skole, The Ocean 2021. Photo Thor Brødreskift ©Bergen Kunsthall
Mediation with Varden Skole, The Ocean 2021. Photo Thor Brødreskift ©Bergen Kunsthall
  • 30. jan. – 9. apr.
    Water School

    Tid: 1,5 t

    Vann er viktig for den amerikanske kunstneren Oscar Tuazon. I 2018 startet han opp Los Angeles Water School, som tar utgangspunkt i at vann er bindevevet mellom mennesker og deres omgivelser. Tuazon er opptatt av et bærekraftig levesett, og har kombinert undersøkelser om vann med arkitektoniske strukturer. I Bergen Kunsthall vil han fylle salene med paviljonger vi kan gå inn i, utforske og se ut av gjennom vinduer med tegninger risset inn i. En skulpturell fontene av tre vil bli et viktig element i utstillingen. På grunn av den vil lyden av vann ligge som et bakteppe for de fortellingene om vann vi blir presentert for.

    VERKSTED:
    Denne delen vil være et tegneverksted, hvor elevene med sine tegninger skal sette søkelys på hva som kan hindre vann i å renne fra et sted til et annet.

    MÅL:
    Elevene skal reflektere over hvor viktig vann er, over fordelingen av vann i verden, og hvordan ulike situasjoner kan være avgjørende for et folks tilgang til vann.

  • 24. apr. – 7. mai
    Masterutstillingen 2023: Mylder 2023

    Tid: 1,5 – 2 t

    Prosjektet Mylder knyttes hvert år opp mot Fakultet for kunst, musikk og design, UiB, sin Masterutstilling i kunst, og gir barn en mulighet til å jobbe sammen med en kunstner frem mot en utstilling. Barna får først en omvisning i årets Masterutstilling i kunst, hvor ulike teorier om samtidskunst presenteres og debatteres. Deretter er det verksted produsert og holdt av en av byens kunstnere, og på denne måten gis barna et unikt innblikk i hvordan en kunstner arbeider. Videre får de selv delta i en kunstnerisk produksjon, følge hele prosessen fra ide til ferdig verk, for på denne måten konkretisere det som ble diskutert under omvisningen.

    Prosjektet avsluttes med utstillingen Mylder, bestående av alle barnas arbeider og kuratert av invitert kunstner. Årets Mylderkunstner er Sara Kollstrøm Heilevang. Informasjon om verkstedet vil sendes ut når det nærmer seg tid for prosjektet!

    VERKSTED:
    Verkstedet er under utarbeidelse, og mer informasjon vil komme til alle som melder seg på!

    MÅL:
    Elevene skal få nærmere erfaring med det arbeidet en kunstner gjør, og få være med i den prosessen det er å arbeide opp mot en utstilling, og ikke minst kunne se sitt eget arbeid utstilt i et gallerirom.

  • 29. mai – 20. aug.
    Festspillutstillingen 2023 – Camille Norment

    Tid: 1,5 t

    Årets Festspillkunstner er Camille Norment, som arbeider med lyd, skulptur, tegning og video. Norment er også komponist og musiker, noe hun tar med seg når hun jobber med kunsten sin. I mange år har hun vært opptatt av hvordan lyd forplanter seg i et rom, og hvordan arkitekturen og menneskene i rommet kan ha innvirkning på lyden. I Bergen Kunsthall vil hun utforske dette videre og fylle salene med lyd, blant annet vil tonen fra en stor skulptur stående midt i vårt største rom være viktig for opplevelsen av utstillingen. Hele kunsthallens arkitektur vil fungere som et stort instrument, noe som kan bli veldig spennende å gå inn i.

    VERKSTED:
    Elevene skal arbeide med lyd på et sted. Vi skal ut på Festplassen eller under tak ved Grieghallen og finne ut av lydene på disse stedene. Hvilke lyder hører vi, og kan vi skille lydene fra hverandre? Er det en spesiell lyd som vi kan si er typisk for akkurat det stedet?

    MÅL:
    Elevene skal gjennom verkstedet bli oppmerksom på alle de lydene vi omgir oss med, men som vi ikke reflekterer særlig mye over. Ofte kan lyd i en by føles som en kaotisk blanding av så mange lyder at det bare oppfattes som støy, – som en konstant dur i bakgrunnen. Kanskje kan vi oppleve et sted på en ny måte gjennom en oppmerksomhet rettet mot lydene.

  • Hele året
    Bli med å utforske skulpturene i byparken!

    Tid: 45 min – 1t

    Bergen Kunsthall er plassert midt i Byparken i Bergen, omgitt av mange skulpturer som man gjerne går forbi daglig uten egentlig å se dem. Alle har sin historie, og flere av dem viser også til vår by sin historie. Gjennom en tur i parken rundt Lille Lungegårdsvann skal vi bli nærmere kjent med flere av skulpturene, samt kunstnerne bak. Det er flere kjente norske kunstnere som står bak utformingen av skulpturene, blant annet Arnold Haukeland, Gustav Vigeland og Knut Steen er representert her.

    Skulpturene i parken viser en utvikling fra den helt tradisjonelle skulpturen til den modernistiske, noe vi også skal ta for oss. Vi skal i tillegg snakke om offentlig skulptur generelt, og snakke litt om debatten som alltid oppstår når det gjelder utsmykking i byen. Dette er også en fin åpning for et videre arbeid om Bergens historie, eller elevene kan ta for seg en av skulpturene og jobbe videre med skulptur og kunstnere på skolen.

  • Hele året
    Kunsthistoriekurs: Kan et sykkelhjul være kunst?

    Tid: 1 – 1,5 t

    Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagnet «Det der er ikke kunst!» har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse. Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag. Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. Vi skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.

5. — 7. Trinn

Formidling tidligere utstillinger. Foto Bergen Kunsthall ©Bergen Kunsthall
Formidling tidligere utstillinger. Foto Bergen Kunsthall ©Bergen Kunsthall
  • 30. jan. – 9. apr.
    Water School

    Tid: 1,5 t

    Vann er viktig for den amerikanske kunstneren Oscar Tuazon. I 2018 startet han opp Los Angeles Water School, som tar utgangspunkt i at vann er bindevevet mellom mennesker og deres omgivelser. Tuazon er opptatt av et bærekraftig levesett, og har kombinert undersøkelser om vann med arkitektoniske strukturer. I Bergen Kunsthall vil han fylle salene med paviljonger vi kan gå inn i, utforske og se ut av gjennom vinduer med tegninger risset inn i. En skulpturell fontene av tre vil bli et viktig element i utstillingen. På grunn av den vil lyden av vann ligge som et bakteppe for de fortellingene om vann vi blir presentert for.

    VERKSTED:
    Denne delen vil være et tegneverksted, hvor elevene med sine tegninger skal sette søkelys på hva som kan hindre vann i å renne fra et sted til et annet.

    MÅL:
    Elevene skal reflektere over hvor viktig vann er, over fordelingen av vann i verden, og hvordan ulike situasjoner kan være avgjørende for et folks tilgang til vann.

  • 24. apr. – 7. mai
    Masterutstillingen 2023: Mylder 2023

    Tid: 1,5 – 2 t

    Prosjektet Mylder knyttes hvert år opp mot Fakultet for kunst, musikk og design, UiB, sin Masterutstilling i kunst, og gir barn en mulighet til å jobbe sammen med en kunstner frem mot en utstilling. Barna får først en omvisning i årets Masterutstilling i kunst, hvor ulike teorier om samtidskunst presenteres og debatteres. Deretter er det verksted produsert og holdt av en av byens kunstnere, og på denne måten gis barna et unikt innblikk i hvordan en kunstner arbeider. Videre får de selv delta i en kunstnerisk produksjon, følge hele prosessen fra ide til ferdig verk, for på denne måten konkretisere det som ble diskutert under omvisningen.

    Prosjektet avsluttes med utstillingen Mylder, bestående av alle barnas arbeider og kuratert av invitert kunstner. Årets Mylderkunstner er Sara Kollstrøm Heilevang. Informasjon om verkstedet vil sendes ut når det nærmer seg tid for prosjektet!

    VERKSTED:
    Verkstedet er under utarbeidelse, og mer informasjon vil komme til alle som melder seg på!

    MÅL:
    Elevene skal få nærmere erfaring med det arbeidet en kunstner gjør, og få være med i den prosessen det er å arbeide opp mot en utstilling, og ikke minst kunne se sitt eget arbeid utstilt i et gallerirom.

  • 29. mai – 20. aug.
    Festspillutstillingen 2023 – Camille Norment

    Tid: 1,5 t

    Årets Festspillkunstner er Camille Norment, som arbeider med lyd, skulptur, tegning og video. Norment er også komponist og musiker, noe hun tar med seg når hun jobber med kunsten sin. I mange år har hun vært opptatt av hvordan lyd forplanter seg i et rom, og hvordan arkitekturen og menneskene i rommet kan ha innvirkning på lyden. I Bergen Kunsthall vil hun utforske dette videre og fylle salene med lyd, blant annet vil tonen fra en stor skulptur stående midt i vårt største rom være viktig for opplevelsen av utstillingen. Hele kunsthallens arkitektur vil fungere som et stort instrument, noe som kan bli veldig spennende å gå inn i.

    VERKSTED:
    Elevene skal arbeide med lyd på et sted. Vi skal ut på Festplassen eller under tak ved Grieghallen og finne ut av lydene på disse stedene. Hvilke lyder hører vi, og kan vi skille lydene fra hverandre? Er det en spesiell lyd som vi kan si er typisk for akkurat det stedet?

    MÅL:
    Elevene skal gjennom verkstedet bli oppmerksom på alle de lydene vi omgir oss med, men som vi ikke reflekterer særlig mye over. Ofte kan lyd i en by føles som en kaotisk blanding av så mange lyder at det bare oppfattes som støy, – som en konstant dur i bakgrunnen. Kanskje kan vi oppleve et sted på en ny måte gjennom en oppmerksomhet rettet mot lydene.

  • Hele året
    Bli med å utforske skulpturene i byparken!

    Tid: 45 min – 1t

    Bergen Kunsthall er plassert midt i Byparken i Bergen, omgitt av mange skulpturer som man gjerne går forbi daglig uten egentlig å se dem. Alle har sin historie, og flere av dem viser også til vår by sin historie. Gjennom en tur i parken rundt Lille Lungegårdsvann skal vi bli nærmere kjent med flere av skulpturene, samt kunstnerne bak. Det er flere kjente norske kunstnere som står bak utformingen av skulpturene, blant annet Arnold Haukeland, Gustav Vigeland og Knut Steen er representert her.

    Skulpturene i parken viser en utvikling fra den helt tradisjonelle skulpturen til den modernistiske, noe vi også skal ta for oss. Vi skal i tillegg snakke om offentlig skulptur generelt, og snakke litt om debatten som alltid oppstår når det gjelder utsmykking i byen. Dette er også en fin åpning for et videre arbeid om Bergens historie, eller elevene kan ta for seg en av skulpturene og jobbe videre med skulptur og kunstnere på skolen.

  • Hele året
    Kunsthistoriekurs: Kan et sykkelhjul være kunst?

    Tid: 1 – 1,5 t

    Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagnet «Det der er ikke kunst!» har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse. Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag. Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. Vi skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.

8. — 10. trinn

Martine Syms, She Mad, B-Zone, film still, 2020 ©Martine Syms
  • 30. jan. – 9. apr.
    Water School

    Tid: 1,5 t

    Vann er viktig for den amerikanske kunstneren Oscar Tuazon. I 2018 startet han opp Los Angeles Water School, som tar utgangspunkt i at vann er bindevevet mellom mennesker og deres omgivelser. Tuazon er opptatt av et bærekraftig levesett, og har kombinert undersøkelser om vann med arkitektoniske strukturer. I Bergen Kunsthall vil han fylle salene med paviljonger vi kan gå inn i, utforske og se ut av gjennom vinduer med tegninger risset inn i. En skulpturell fontene av tre vil bli et viktig element i utstillingen. På grunn av den vil lyden av vann ligge som et bakteppe for de fortellingene om vann vi blir presentert for.

    VERKSTED:
    Denne delen vil være et tegneverksted, hvor elevene med sine tegninger skal sette søkelys på hva som kan hindre vann i å renne fra et sted til et annet.

    MÅL:
    Elevene skal reflektere over hvor viktig vann er, over fordelingen av vann i verden, og hvordan ulike situasjoner kan være avgjørende for et folks tilgang til vann.

  • 24. apr. – 7. mai
    Masterutstillingen 2023: Mylder 2023

    Tid: 1,5 – 2 t

    Prosjektet Mylder knyttes hvert år opp mot Fakultet for kunst, musikk og design, UiB, sin Masterutstilling i kunst, og gir barn en mulighet til å jobbe sammen med en kunstner frem mot en utstilling. Barna får først en omvisning i årets Masterutstilling i kunst, hvor ulike teorier om samtidskunst presenteres og debatteres. Deretter er det verksted produsert og holdt av en av byens kunstnere, og på denne måten gis barna et unikt innblikk i hvordan en kunstner arbeider. Videre får de selv delta i en kunstnerisk produksjon, følge hele prosessen fra ide til ferdig verk, for på denne måten konkretisere det som ble diskutert under omvisningen.

    Prosjektet avsluttes med utstillingen Mylder, bestående av alle barnas arbeider og kuratert av invitert kunstner. Årets Mylderkunstner er Sara Kollstrøm Heilevang. Informasjon om verkstedet vil sendes ut når det nærmer seg tid for prosjektet!

    VERKSTED:
    Verkstedet er under utarbeidelse, og mer informasjon vil komme til alle som melder seg på!

    MÅL:
    Elevene skal få nærmere erfaring med det arbeidet en kunstner gjør, og få være med i den prosessen det er å arbeide opp mot en utstilling, og ikke minst kunne se sitt eget arbeid utstilt i et gallerirom.

  • 29. mai – 20. aug.
    Festspillutstillingen 2023 – Camille Norment

    Tid: 1,5 t

    Årets Festspillkunstner er Camille Norment, som arbeider med lyd, skulptur, tegning og video. Norment er også komponist og musiker, noe hun tar med seg når hun jobber med kunsten sin. I mange år har hun vært opptatt av hvordan lyd forplanter seg i et rom, og hvordan arkitekturen og menneskene i rommet kan ha innvirkning på lyden. I Bergen Kunsthall vil hun utforske dette videre og fylle salene med lyd, blant annet vil tonen fra en stor skulptur stående midt i vårt største rom være viktig for opplevelsen av utstillingen. Hele kunsthallens arkitektur vil fungere som et stort instrument, noe som kan bli veldig spennende å gå inn i.

    VERKSTED:
    Elevene skal arbeide med lyd på et sted. Vi skal ut på Festplassen eller under tak ved Grieghallen og finne ut av lydene på disse stedene. Hvilke lyder hører vi, og kan vi skille lydene fra hverandre? Er det en spesiell lyd som vi kan si er typisk for akkurat det stedet?

    MÅL:
    Elevene skal gjennom verkstedet bli oppmerksom på alle de lydene vi omgir oss med, men som vi ikke reflekterer særlig mye over. Ofte kan lyd i en by føles som en kaotisk blanding av så mange lyder at det bare oppfattes som støy, – som en konstant dur i bakgrunnen. Kanskje kan vi oppleve et sted på en ny måte gjennom en oppmerksomhet rettet mot lydene.

  • Hele året
    Bli med å utforske skulpturene i byparken!

    Tid: 45 min – 1t

    Bergen Kunsthall er plassert midt i Byparken i Bergen, omgitt av mange skulpturer som man gjerne går forbi daglig uten egentlig å se dem. Alle har sin historie, og flere av dem viser også til vår by sin historie. Gjennom en tur i parken rundt Lille Lungegårdsvann skal vi bli nærmere kjent med flere av skulpturene, samt kunstnerne bak. Det er flere kjente norske kunstnere som står bak utformingen av skulpturene, blant annet Arnold Haukeland, Gustav Vigeland og Knut Steen er representert her.

    Skulpturene i parken viser en utvikling fra den helt tradisjonelle skulpturen til den modernistiske, noe vi også skal ta for oss. Vi skal i tillegg snakke om offentlig skulptur generelt, og snakke litt om debatten som alltid oppstår når det gjelder utsmykking i byen. Dette er også en fin åpning for et videre arbeid om Bergens historie, eller elevene kan ta for seg en av skulpturene og jobbe videre med skulptur og kunstnere på skolen.

  • Hele året
    Kunsthistoriekurs: Kan et sykkelhjul være kunst?

    Tid: 1 – 1,5 t

    Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagnet «Det der er ikke kunst!» har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse. Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag. Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. Vi skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.