Med: STASIS, Ebun Sodipo, Rosa-Johan Uddoh, Miriam Kongstad, Kaeto Sweeney, Nayara Leite, Monica Mirabile, Deborah Findlater & Kiera Coward-Deyell
CRUISING UTOPIA: Queer Futurities sparker i gang vår nye live-programserie den 26. juni 2022. Her inviteres publikum ombord i M/S Midthordland for å bli med på vår ferd til en «skeiv tid og sted» (Jack Halberstam). Cruising Utopia er et cruise med performancer, opplesning og musikk – både om bord på båten og langs Bergens kystlinje og omgivelser – som bruker byen som bakteppe.
«Vi har aldri vært skeive, likevel eksisterer skeivhet som en idealitet som kan destilleres fra fortiden og brukes til å forestille seg en fremtid», skriver José Esteban Muñoz i Cruising Utopia (2009). I bevegelse, mens vi «cruiser», forsøker vi på en leken måte å ta opp spørsmål om skeiv levd erfaring, diskutere bruken av merkelappen «skeiv», utfordre hva som regnes som skeiv estetikk, og nærme oss skeivhet som et flytende begrep. Det å være på vann – et materiale som i seg selv har en formskiftende kvalitet og forandrende kraft, og er dypt knyttet til byen – vil understreke denne helhetsopplevelsen.
Kuratert av Nora-Swantje Almes.
Cruising Utopia benytter en glidende prisskala på billettene. Dersom du har spørsmål om billettsystemet vårt ta kontakt via bergen@kunsthall.no og merk eposten “Cruising Utopia Billetter”. Gitt at du befinner deg i en vanskelig økonomisk situasjon ta kontakt på samme epostadresse for å høre om muligheten for gratisbilletter.
Knowing We Won’t Have Each Other Forever
Bergen Kunsthalls nye live-programserie Knowing We Won’t Have Each Other Forever tar utgangspunkt i skeive virkeligheter og ideer om det flyktige. Sammen vil vi undersøke mulighetene for å lage alternative verdener og å tenke gjennom bevegelses- og live-praksiser. Denne kunstformens erfaringsmessige og mer opplevelsesbaserte karakter, dens flyktighet, åpner for nye samtidige perspektiver på interseksjonalitet.
Vi vil leke med temporaliteter, endre virkeligheter, og søke nye perspektiver i nåtid som middel for å komme nærmere, og å finne måter å utøve friheten på. Ideen om skeivhet er i stadig utvikling, et bevegelig mål det er vanskelig å sikte på. Å bevege seg, å danse og å miste balansen er måter å riste av seg merkelapper og utfordre forventninger og forutinntattheter i streite lineære narrativer, for å omforme den generelle forståelsen av hva som er mulig.
Kommer Knowing We Won’t Have Each Other Forever:
Echoic Choir
Stine Janvin and Ula Sickle
Fre 26. & lør 27. aug
A new collaboration between vocalist Stine Janvin and choreographer Ula Sickle, Echoic Choir evokes the ritual of coming together on a dance floor around music in the late hours of the night. Relying on the power of acoustic voices and spatial resonance, the project aims to create a collective and immersive sensorial event, by placing the performers and the audience in a shared space, like a rave or nightclub. Sound, choreography and the visual aspects of the work, such as light, create a strong synesthetic experience for the audience.
The Good Haffi Suffer For The Bad: a techno opera {overture}
Tygapaw
Fre 16. sep
Dion Mckenzie known as TYGAPAW, is a Producer, DJ and Artist, originally from Mandeville, Jamaica, and based in Brooklyn, New York. A polymathic artist injecting their Jamaican heritage into techno, TYGAPAW operates at the intersections of their musical and cultural roots.
Dykegeist
Eve Stainton (sound world by Mica Levi)
Lør 12. nov
Dykegeist is a choreographic work from Manchester-born London-based artist and performance maker Eve Stainton—with a live sound world conceived by musician Mica Levi. Dykegeist unravels and complicates the archetypal narratives assigned to the lesbian predator creature. During the current of the evening, aesthetics will shift between a supernatural gothic thriller, a 90’s sci-fi spider lair, a haunted Manchester club scene, an abstract and warping horror-scape, a social situation to discuss threat/the phobic/ consent/ otherness, choreography and suspended encounters, gateways gravel grunge, emptiness and charged-ness.