©Josephine Van de Walle

PRESSEMELDING
Bergen Kunsthalls direktør Axel Wieder blir direktør for Berlin Biennale

Det er med vemod at Bergen Kunsthall i dag annonserer at direktør Axel Wieder slutter i stillingen. Samtidig er det med stolthet at vi nå kan oppgi grunnen: Han har takket ja til stillingen som direktør for Berlin Biennale. Dette etter syv år med en visjonær ledelse som har bidratt til å markere byen og Bergen Kunsthall internasjonalt. Berlin Biennale for Contemporary Art er et av verdens viktigste forum for internasjonal samtidskunst, og finner sted på en rekke museer og arenaer i Berlin. Wieder overtar stillingen fra Gabriele Horn som har vært Berlin Biennales direktør i mer enn to tiår.

Jette F. Christensen uttaler:
«Det er med takknemlighet og stolthet at vi sender Axel til hans nye stilling som direktør for Berlinbiennalen. De er heldige. I Axel får de en inspirerende, inkluderende, engasjerende og kunstfaglig sterk direktør. Gjennom sine år på Kunsthallen har han gitt institusjonen og Bergen et lederskap som har bidratt til utstillinger som har skapt debatt og samhold. Alltid med et dypt engasjement for kunsten, Bergen og begges rolle der ute i verden. Vi er imponerte over hvordan Axel har tatt del i arbeidet i både Kunsthallen og videreutviklingen av Bergen som kulturby. Axels arbeid vil stå igjen etter ham i Bergen og i Kunsthallen. Han har lagt bak seg 47 utstillinger, syv av disse var festspillutstillinger. Alle representerer Axels engasjement for kunstens utfordrende rolle i samfunnet, men også dens inkluderende kraft og samlende verdi. Hans arbeid gjorde Bergen Kunsthall til et åpent, utviklende og inkluderende sted å jobbe og besøke. Vi benytter anledningen til å takke Axel for arbeidet og årene han har gitt oss og ønsker ham lykke til på veien.»

I løpet av sin tid i Bergen Kunsthall har Axel Wieder ledet en rekke viktige initiativer, prosjekter og utstillinger, inkludert:

- Et internasjonalt anerkjent utstillingsprogram, med soloutstillinger av internasjonale og norske kunstnere., tematiske utstillinger som «On Circulation», «The Ocean» and «Earthworks» samt festspillutstillinger med kunstnere som Toril Johannessen, Joar Nango, Camille Norment og Lene Berg.
- Nye modeller for formidling, liveprogram og kunst, og især en evne til omstilling under pandemien og lockdown.
- Nye rekordtall for besøkende og internasjonal interesse for programmet på Bergen Kunsthall.

Axel Wieder:
«Det har vært en stor glede å jobbe for Bergen Kunsthall, og jeg er stolt av programmet og retningen vi har fått til her. Bergen Kunsthall er et eksepsjonelt sted for samtidskunst, plassert i en by full av entusiasme for kultur. Jeg takker teamet helhjertet for den inspirasjonen de har vært og deres fantastiske arbeid på alle nivåer som kreves for å drive denne organisasjonen. Og jeg er veldig spent på å følge med på hva Bergen Kunsthalls neste kapittel blir!»

Axel Wieder vil forbli i stillingen ut sommeren og dermed bidra til overføringen av sine ansvarsområder. Bergen Kunsthall har annonsert både nasjonalt og internasjonalt at de søker en etterfølger.

Om Bergen Kunsthall
Bergen Kunsthall er et senter for samtidskunst som presenterer utstillinger og prosjekter av internasjonale kunstnere. Landmark er vår serie med live-arrangementer som inkluderer konserter og klubbkvelder i helgene. I tillegg har vi et bredt formidlingstilbud og en rekke debatter som er åpne for alle. Institusjonen ble etablert som Bergens kunstforening i 1838 og har siden 1935 holdt til i arkitekt Ole Landmarks funksjonalistiske bygning, med utstillingsrom, kafé og bokbutikk. Bergen Kunsthall støttes av Kulturdepartementet, Bergen kommune og Vestland fylke.

Kontakt

Emilio Sanhueza
Pressekontakt