Søk
Utstillinger
Hana Miletić Patchy Sal V  Utstilling


I sal V presenterer vi en ny utstilling av den Brussel- og Zagreb-baserte kunstneren Hana Miletić. Utstillingen består av en serie små håndvevde tekstilverk fra hennes pågående serie "Materials" (2015–), i tillegg til et større verk bestående av strikkede elementer som på en nærmest arkitektonisk måte dekker den ene av gallerirommets vegger.

Omvisninger
Hver søndag 13:00
Hver søndag 14:00

Zoom
Krešo Golik: Od 3 do 22
Vera Jocić: Najbolji muž (The Best Husband)
Tina Keane: In Our Hands Greenham

Ons 9. jun 20:00
Sted: Cinemateket i Bergen

Plattform
Julia Bryan Wilson

Lør 14. aug 14:00 Gratis
Sted: Online

Hana Miletić har de siste årene utviklet en særegen tilnærming til det tekstile, ettersom hennes delikat utformede gjenstander forteller en alternativ, feministisk historie om teknologi og fremgang med utgangspunkt i vevstolen (datamaskinens forløper). Miletić har bakgrunn innenfor dokumentarfotografi, og gjennom foto observerer hun aspekter ved den sosiale virkeligheten som ofte blir oversett i det offentlige rom. Mens formene på tekstilverkene hennes, ofte beskrevet som "patches» (tøylapper), ved første øyekast kan virke abstrakte, er de i realiteten basert på fotografier av midlertidige reparasjoner som Miletić tar i urbane rom. I denne utstillingen er de tekstile verkene basert på tilfeldige reparasjoner av infrastruktur og kjøretøy (som speil, frontlykter og vinduer), samt arkitektoniske elementer som er reparert på kreative og improviserte måter.

Den store vevnaden er på tilsvarende vis basert på et fotografi av et tildekket vindu i den tidligere Arena Fashion Knitwear-fabrikken i Pula, Kroatia, som Hana Miletić tok i 2019. På denne tiden var fabrikkbygningen forlatt og på vei mot sitt endelikt, etter en langvarig prosess med privatisering, konkurs og avvikling. Som en betydelig arbeidsgiver i byen, fikk nedleggelsen av fabrikken dramatiske konsekvenser for dens overveiende kvinnelige arbeidstakere. I utstillingen er det tekstile verket plassert på galleriveggen på en slik måte at det, akkurat som i Pula, “dekker” to vinduer i Kunsthallens fasade som er skjult fra innsiden av utstillingsarkitekturen. Under forberedelsene til utstillingen fant Miletić at tilbakegangen av tekstilindustrien i det tidligere Jugoslavia også hadde likheter med forholdene i Bergen, ettersom store arbeidsgivere som Salhus Tricotagefabrik og fabrikkene i Ytre Arna ble lagt ned på 1980-tallet.

Fremstillingen av reparasjoner og de vevde "patchy assemblages" (Anna L. Tsing) inngår som del av Miletics bevissthet knyttet til omsorg og arbeid i den hjemlige sfære, kvaliteter som fremdeles er undervurdert i vårt moderne samfunn. Til tross for en stadig økende bruk av resirkulerte fibre, er de fleste materialene i Miletićs arbeider kjent fra tradisjonelt norsk håndverk (som råull, lin og hamp), mens andre er importerte fra gammelt av (som metaller og plast) og slik peker på de århundrelange handelsnettverkene som også omfatter tekstil. Gjennom å blande naturlige og kunstige materialer, utforsker kunstneren ideer rundt kapitalistisk produksjon og begjær, og kompliserer påstandene om at naturen er atskilt fra kulturen ytterligere ved at hun erkjenner ikke-uskylden hun selv lever og arbeider i.

Hana Miletić er født i 1982 i Zagreb (dagens Kroatia). Hun kom først til Belgia i 1990 og bor og jobber i dag i Brussel og Zagreb. Foruten utstillinger, tilrettelegger hun for samarbeidende workshops og organiserer foredrag, samtaler og filmvisninger med enkeltpersoner og grupper som deler hennes interessefelt.

Til toppen