Search
Education
For schools

Bergen Kunsthall invites all school classes to take part in a fun and educational tour of Bergen Kunsthall. Our education programme is part of the Cultural Rucksack (den kulturelle skolesekken – a Norwegian government cultural education initiative), and is free of charge for primary and lower secondary school pupils. Exhibitions at Bergen Kunsthall change regularly and each exhibition will have its own programme adapted for school classes.
We offer tours for school classes on the following days and times: Mondays, Tuesdays and Fridays, 8.30 – 15.00, Thursdays, 8.30 – 11.30.

UPPER SECONDARY SCHOOLS
Bergen Kunsthall offers free tours for all upper secondary schools. With its focus on contemporary art, Bergen Kunsthall is an important place for young people who wish to familiarise themselves with what's happening in the art world. In addition to the tour itself, pupils can also take part in various activities linked to the exhibition, if this is desirable.

To order a tour, please contact Hilde Marie Pedersen: e-mail: tel.: (+47) 55 55 93 10/16.
We also offer free tours for university colleges and universities.


1. - 4. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og gratis for skolene. Programmene tilpasses klassetrinnene.
"O Superman to Girls Tricky, I Am Here, Where Are You: On Vocal Performance" 28. august - 13. oktober Gruppeutstilling med Laurie Anderson, Lizzi Bougatsos, Nic Bullen, Jem Cohen, Ian MacKaye, Steve McQueen, Moor Mother, Tony Oursler, The Poetics (Mike Kelley & Tony Oursler)
Tid: 1,5t
Vi åpner høsten med en stor gruppeutstilling av mange kjente kunstnere. Kanskje en av de mest kjente er Steve McQueen, som har laget flere filmer som har gått på norske kinoer. Film, video, performance og lyd er nøkkelord for utstillingen, men vesentlig er fokuset på stemmen som et eget verktøy. En stemme kan arbeides med slik man gjør med for eksempel leire, den kan bli bøyd og brukket, den kan ha ulike toneleier, og den kan brukes for å skape ulike sinnsstemninger. Alle de kunstnerne som er med i utstillingen bruker stemmen som et sterkt virkemiddel i sine arbeider. Flere av dem er vokalister og komponister innen såkalt eksperimentell musikk, hvor stemmen brukes som et instrument. Med andre ord, dette er en utstilling med mye lyd! Men ikke bare, - det vil også bli vist flere videoer og kortere filmer, vitriner med arkivmaterialer, og det vil være et meditasjonsrom/sted med puter fra Tibet.

I utstillingen skal vi snakke om ulike virkemidler i samtidskunsten, slik som stemme og andre former for lyd.

VERKSTED:


Hva er sammenhengen mellom lyd og bilde? Dette skal utforskes mer i verkstedsdelen.

MÅL:


Elevene skal få et innblikk i hvordan lyd brukes i samtidskunst, og få større kjennskap til sammenhengen mellom lyd og bilde, og mellom lyd og bevegelse. I tillegg vil det å kunne lytte bli en viktig del av omvisningen. Å kunne lytte er en grunnleggende forutsetning for både musikkopplevelser og samspill med andre.



Magali Reus 6. november – 5. januar "Sammenhengen mellom form, funksjon og sted.
Tid: 1,5t
Hva er et objekt? Er et objekt det samme som en ting? Kan omgivelsene objekter befinner seg i forandre hvordan vi ser på objektet? Ser vi egentlig et objekt slik det ser ut, eller oppfatter vi kun deler av det? Hva er det vi ikke ser? Hvorfor? Alle disse rare og kanskje helt ubetydelige tingene har Magali Reus forsket på i mange år. Hun har undersøkt ting som kjøleskap, klappstoler, potter til planter, hengelåser, osv, og så lager hun disse tingene på nytt i helt andre typer materialer og størrelser, noe som gjør at vi har nødt til å se og tenke ordentlig i gjennom disse tingene på nytt.

Reus bruker ofte innpakningspapir eller andre former for innpakning i tiknytning til sine objekter, noe hun gjør for at vi skal bruke litt mer tid på hvert objekt. Vi må rett og slett senke farten litt når vi skal prøve å få sett ordentlig på det hun lager. Slik blir man mer oppmerksomme på de ulike delene som til sammen utgjør objektet/skulpturen, og vi må fundere litt over formen vi betrakter. Reus har sin utdannelse i London, hvor hun også bor og arbeider i dag. Hun er opprinnelig fra Nederland.

VERKSTED


Våre refleksjoner og tanker om objektet/tingen skal konkretiseres i verkstedsdelen. Hvordan vet vi hva en ting skal brukes til? Har det noe med hvordan tingen ser ut? Eller har vi bare lært. Kanskje vi kan tegne eller modellere ting som ingen kan gjette seg til hvordan de skal brukes? Eller vi skal tegne bruksgjenstander som har en form som viser tydelig hva de skal brukes til.

MÅL


Elevene skal gjøres oppmerksomme på tingene i vår hverdag. Kanskje kan ting få en annen verdi enn de hadde fra før? Fokus på form, funksjon og sted.
Program hele året Bli med å utforske skulpturene i Byparken!
Tid: 45 min – 1t

Bergen Kunsthall er plassert midt i Byparken i Bergen, omgitt av mange skulpturer som man gjerne går forbi daglig uten egentlig å se dem. Alle har sin historie, og flere av dem viser også til vår by sin historie. Gjennom en tur i parken rundt Lille Lungegårdsvann skal vi bli nærmere kjent med flere av skulpturene, samt kunstnerne bak. Det er flere kjente norske kunstnere som står bak utformingen av skulpturene, blant annet Arnold Haukeland, Gustav Vigeland og Knut Steen er representert her.

Skulpturene i parken viser en utvikling fra den helt tradisjonelle skulpturen til den modernistiske, noe vi også skal ta for oss. Vi skal i tillegg snakke om offentlig skulptur generelt, og snakke litt om debatten som alltid oppstår når det gjelder utsmykking i byen. Dette er også en fin åpning for et videre arbeid om Bergens historie, eller elevene kan ta for seg en av skulpturene og jobbe videre med skulptur og kunstnere på skolen.
5. - 7. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og gratis for skolene. Programmene tilpasses klassetrinnene.

"O Superman to Girls Tricky, I Am Here, Where Are You: On Vocal Performance" 28. august - 13. oktober Gruppeutstilling med kunstnerne Laurie Anderson, Lizzi Bougatsos, Nic Bullen, Jem Cohen, Ian MacKaye, Steve McQueen, Moor Mother, Tony Oursler, The Poetics (Mike Kelley & Tony Oursler)
Tid: 1,5 t
Vi åpner høsten med en stor gruppeutstilling av mange kjente kunstnere. Kanskje en av de mest kjente er Steve McQueen, som har laget flere filmer som har gått på norske kinoer. Film, video, performance og lyd er nøkkelord for utstillingen, men vesentlig er fokuset på stemmen som et eget verktøy. En stemme kan arbeides med slik man gjør med for eksempel leire, den kan bli bøyd og brukket, den kan ha ulike toneleier, og den kan brukes for å skape ulike sinnsstemninger. Alle de kunstnerne som er med i utstillingen bruker stemmen som et sterkt virkemiddel i sine arbeider. Flere av dem er vokalister og komponister innen såkalt eksperimentell musikk, hvor stemmen brukes som et instrument. Med andre ord, dette er en utstilling med mye lyd! Men ikke bare, - det vil også bli vist flere videoer og kortere filmer, vitriner med arkivmaterialer, og det vil være et meditasjonsrom/sted med puter fra Tibet.

I utstillingen skal vi snakke om ulike virkemidler i samtidskunsten, slik som stemme og andre former for lyd. Lyd er en viktig del av våre omgivelser, og kanskje kan denne utstillingen gjøre slik at vi blir mer oppmerksomme på de små lydene vi hører i hverdagen.

VERKSTED:


Hva er sammenhengen mellom lyd og bilde? Dette skal utforskes mer i verkstedsdelen.

MÅL:


Elevene skal få et innblikk i hvordan lyd brukes i samtidskunst, og få større kjennskap til sammenhengen mellom lyd og bilde, og mellom lyd og bevegelse. I tillegg vil det å kunne lytte bli en viktig del av omvisningen. Å kunne lytte er en grunnleggende forutsetning for både musikkopplevelser og samspill med andre.
Magali Reus 6. november - 5. januar "Sammenhengen mellom form, funksjon og sted.
Tid: 1,5t
Hva er et objekt? Er et objekt det samme som en ting? Kan omgivelsene objekter befinner seg i forandre hvordan vi ser på objektet? Ser vi egentlig et objekt slik det ser ut, eller oppfatter vi kun deler av det? Hva er det vi ikke ser? Hvorfor? Alle disse rare og kanskje helt ubetydelige tingene har Magali Reus forsket på i mange år. Hun har undersøkt ting som kjøleskap, klappstoler, potter til planter, hengelåser, osv, og så lager hun disse tingene på nytt i helt andre typer materialer og størrelser, noe som gjør at vi blir nødt til å se og tenke i gjennom disse tingene på nytt.

Reus bruker ofte å ha innpakningspapir eller andre former for innpakning rundt sine objekter, noe hun gjør for at vi skal bruke litt mer tid på hvert objekt. Vi må rett og slett senke farten litt når vi skal prøve å få sett ordentlig på det hun har laget. Slik blir man mer oppmerksomme på de ulike delene som til sammen utgjør objektet/skulpturen, og vi må fundere litt over formen vi betrakter.

Reus har sin utdannelse i London, hvor hun også bor og arbeider i dag. Hun er opprinnelig fra Nederland.

VERKSTED


Vår refleksjon og tanker om objektet/tingen skal konkretiseres i verkstedsdelen. Hvordan vet vi hva en ting skal brukes til? Har det noe med hvordan tingen ser ut? Eller har vi bare lært det. Kanskje vi kan tegne eller modellere ting som ingen kan gjette seg til hvordan de skal brukes? Eller vi skal tegne bruksgjenstander som har en form som viser tydelig hva de skal brukes til.

MÅL


Elevene skal gjøres oppmerksomme på tingene i vår hverdag. Kanskje kan ting få en annen verdi enn de hadde fra før?
Program hele året

Bli med å utforske skulpturene i Byparken!!


Tid: 45 min – 1t

Bergen Kunsthall er plassert midt i Byparken i Bergen, omgitt av mange skulpturer som man gjerne går forbi daglig uten egentlig å se dem. Alle har sin historie, og flere av dem viser også til vår by sin historie. Gjennom en tur i parken rundt Lille Lungegårdsvann skal vi bli nærmere kjent med flere av skulpturene, samt kunstnerne bak. Det er flere kjente norske kunstnere som står bak utformingen av skulpturene, blant annet Arnold Haukeland, Gustav Vigeland og Knut Steen er representert her. Skulpturene i parken viser en utvikling fra den helt tradisjonelle skulpturen til den modernistiske, noe vi også skal ta for oss. Vi skal i tillegg snakke om offentlig skulptur generelt, og snakke litt om debatten som alltid oppstår når det gjelder utsmykking i byen. Dette er også en fin åpning for et videre arbeid om Bergens historie, eller elevene kan ta for seg en av skulpturene og jobbe videre med skulptur og kunstnere på skolen.

Kunsthistoriekurs


Kan et sykkelhjul være kunst?
Tid: 1,5 - 2 t

Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse. Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag. Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. De skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.
8. - 10. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og er gratis for skolene

"O Superman to Girls Tricky, I Am Here, Where Are You: On Vocal Performance" 28. august - 13. oktober Gruppeutstilling med kunstnerne Laurie Anderson, Lizzi Bougatsos, Nic Bullen, Jem Cohen, Ian MacKaye, Steve McQueen, Moor Mother, Tony Oursler, The Poetics (Mike Kelley & Tony Oursler)
Tid: 1,5 t
Vi åpner høsten med en stor gruppeutstilling av mange kjente kunstnere. Kanskje en av de mest kjente er Steve McQueen, som har laget flere filmer som har gått på norske kinoer. Film, video, performance og lyd er nøkkelord for utstillingen, men vesentlig er fokuset på stemmen som et eget verktøy. En stemme kan arbeides med slik man gjør med for eksempel leire, den kan bli bøyd og brukket, den kan ha ulike toneleier, og den kan brukes for å skape ulike sinnsstemninger. Alle de kunstnerne som er med i utstillingen bruker stemmen som et sterkt virkemiddel i sine arbeider. Flere av dem er vokalister og komponister innen såkalt eksperimentell musikk, hvor stemmen brukes som et instrument. Med andre ord, dette er en utstilling med mye lyd! Men ikke bare, - det vil også bli vist flere videoer og kortere filmer, vitriner med arkivmaterialer, og det vil være et meditasjonsrom/sted med puter fra Tibet.

I utstillingen skal vi snakke om ulike virkemidler i samtidskunsten, slik som stemme og andre former for lyd. Lyd er en viktig del av våre omgivelser, og kanskje kan denne utstillingen gjøre slik at vi blir mer oppmerksomme på de små lydene vi hører i hverdagen.

VERKSTED:


Hva er sammenhengen mellom lyd og bilde? Dette skal utforskes mer i verkstedsdelen.

MÅL:


Elevene skal få et innblikk i hvordan lyd brukes i samtidskunst, og få større kjennskap til sammenhengen mellom lyd og bilde, og mellom lyd og bevegelse. I tillegg vil det å kunne lytte bli en viktig del av omvisningen. Å kunne lytte er en grunnleggende forutsetning for både musikkopplevelser og samspill med andre.
Magali Reus 6. november - 5. januar Sammenhengen mellom form, funksjon og sted.
Tid: 1,5t
Hva er et objekt? Er et objekt det samme som en ting? Kan omgivelsene objekter befinner seg i forandre hvordan vi ser på objektet? Ser vi egentlig et objekt slik det ser ut, eller oppfatter vi kun deler av det? Hva er det vi ikke ser? Hvorfor? Alle disse rare og kanskje helt ubetydelige tingene har Magali Reus forsket på i mange år. Hun har undersøkt ting som kjøleskap, klappstoler, potter til planter, hengelåser, osv, og så lager hun disse tingene på nytt i helt andre typer materialer og størrelser, noe som gjør at vi blir nødt til å se og tenke i gjennom disse tingene på nytt.

Reus bruker ofte å ha innpakningspapir eller andre former for innpakning rundt sine objekter, noe hun gjør for at vi skal bruke litt mer tid på hvert objekt. Vi må rett og slett senke farten litt når vi skal prøve å få sett ordentlig på det hun har laget. Slik blir man mer oppmerksomme på de ulike delene som til sammen utgjør objektet/skulpturen, og vi må fundere litt over formen vi betrakter.

Reus har sin utdannelse i London, hvor hun også bor og arbeider i dag. Hun er opprinnelig fra Nederland.

VERKSTED


Vår refleksjon og tanker om objektet/tingen skal konkretiseres i verkstedsdelen. Hvordan vet vi hva en ting skal brukes til? Har det noe med hvordan tingen ser ut? Eller har vi bare lært det. Kanskje vi kan tegne eller modellere ting som ingen kan gjette seg til hvordan de skal brukes? Eller vi skal tegne bruksgjenstander som har en form som viser tydelig hva de skal brukes til.

MÅL


Elevene skal gjøres oppmerksomme på tingene i vår hverdag. Kanskje kan ting få en annen verdi enn de hadde fra før?
Kunsthistoriekurs "Kan et sykkelhjul være kunst?" Kurset gir en innsikt i kunstens utvikling fra tidlig renessanse frem til i dag. Dette er et av våre faste program, og tilbys hele året.
Tid: 1,5 - 2t
Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse.

Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag.

Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. De skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.
Videregående skole
Alle våre formidlingsprogram er gratis for skolene. En omvisning varer fra 45 min til 1 time. Hvis dere ønsker verksted i tillegg til omvisning må det beregnes 1,5 timer.
"O Superman to Girls Tricky, I Am Here, Where Are You: On Vocal Performance" 28. august - 13. oktober Gruppeutstilling med kunstnerne Laurie Anderson, Lizzi Bougatsos, Nic Bullen, Jem Cohen, Ian MacKaye, Steve McQueen, Moor Mother, Tony Oursler, The Poetics (Mike Kelley & Tony Oursler)
Tid: 1 - 1,5 t
Vi åpner høsten med en stor gruppeutstilling av mange kjente kunstnere. Kanskje en av de mest kjente er Steve McQueen, som har laget flere filmer som har gått på norske kinoer. Film, video, performance og lyd er nøkkelord for utstillingen, men vesentlig er fokuset på stemmen som et eget verktøy. En stemme kan arbeides med slik man gjør med for eksempel leire, den kan bli bøyd og brukket, den kan ha ulike toneleier, og den kan brukes for å skape ulike sinnsstemninger. Alle de kunstnerne som er med i utstillingen bruker stemmen som et sterkt virkemiddel i sine arbeider. Flere av dem er vokalister og komponister innen såkalt eksperimentell musikk, hvor stemmen brukes som et instrument. Med andre ord, dette er en utstilling med mye lyd! Men ikke bare, - det vil også bli vist flere videoer og kortere filmer, vitriner med arkivmaterialer, og det vil være et meditasjonsrom/sted med puter fra Tibet.

I utstillingen skal vi snakke om ulike virkemidler i samtidskunsten, slik som stemme og andre former for lyd. Lyd er en viktig del av våre omgivelser, og kanskje kan denne utstillingen gjøre slik at vi blir mer oppmerksomme på de små lydene vi hører i hverdagen.

VERKSTED:


Hva er sammenhengen mellom lyd og bilde? Dette skal utforskes mer i verkstedsdelen.

MÅL:


Elevene skal få et innblikk i hvordan lyd brukes i samtidskunst, og få større kjennskap til sammenhengen mellom lyd og bilde, og mellom lyd og bevegelse. I tillegg vil det å kunne lytte bli en viktig del av omvisningen. Å kunne lytte er en grunnleggende forutsetning for både musikkopplevelser og samspill med andre.
Magali Reus 6. november - 5. januar Sammenhengen mellom form, funksjon og sted.
Tid: 1 - 1,5t
Hva er et objekt? Er et objekt det samme som en ting? Kan omgivelsene objekter befinner seg i forandre hvordan vi ser på objektet? Ser vi egentlig et objekt slik det ser ut, eller oppfatter vi kun deler av det? Hva er det vi ikke ser? Hvorfor? Alle disse rare og kanskje helt ubetydelige tingene har Magali Reus forsket på i mange år. Hun har undersøkt ting som kjøleskap, klappstoler, potter til planter, hengelåser, osv, og så lager hun disse tingene på nytt i helt andre typer materialer og størrelser, noe som gjør at vi blir nødt til å se og tenke i gjennom disse tingene på nytt.

Reus bruker ofte å ha innpakningspapir eller andre former for innpakning rundt sine objekter, noe hun gjør for at vi skal bruke litt mer tid på hvert objekt. Vi må rett og slett senke farten litt når vi skal prøve å få sett ordentlig på det hun har laget. Slik blir man mer oppmerksomme på de ulike delene som til sammen utgjør objektet/skulpturen, og vi må fundere litt over formen vi betrakter.

Reus har sin utdannelse i London, hvor hun også bor og arbeider i dag. Hun er opprinnelig fra Nederland.

VERKSTED


Vår refleksjon og tanker om objektet/tingen skal konkretiseres i verkstedsdelen. Hvordan vet vi hva en ting skal brukes til? Har det noe med hvordan tingen ser ut? Eller har vi bare lært det. Kanskje vi kan tegne eller modellere ting som ingen kan gjette seg til hvordan de skal brukes? Eller vi skal tegne bruksgjenstander som har en form som viser tydelig hva de skal brukes til.

MÅL


Elevene skal gjøres oppmerksomme på tingene i vår hverdag. Kanskje kan ting få en annen verdi enn de hadde fra før?
Kunsthistoriekurs "Kan et sykkelhjul være kunst? Kurset gir en introduksjon til kunstens utvikling fra tidlig renessanse frem til i dag. Dette er et av våre faste program, og tilbys hele året.
Tid: 1 - 2 t

Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse.

Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag.

Elevene får kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltakelse. Sammen skal vi diskutere bilder og viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Dette er et program som kan ta en time hvis ønskelig, eller man kan avslutte programmet med en omvisning i pågående utstilling. Da vil vi bruke en halv til en time lenger tid.
Den kulturelle skolesekken
Plass på våre program for skolene kan bestilles på Den Kulturelle Skolesekken sine sider her.
Young People’s Culture Card The Young People’s Culture Card (kulturkortet for ungdom) is given free of charge to youth aged 16 to 19. The main purpose of the card is to make young people more familiar with the cultural activities in the county, and for youth to take advantage of a wider range of activities than they might otherwise do. The

Young People’s Culture Card gives youth free admission to all exhibitions at Bergen Kunsthall.

Hovedmålet med kulturkortet er at ungdom skal få et bredere kjennskap til kulturtilbudene i fylket, og at de skal benytte seg av andre tilbud enn de som allerede benyttes av ungdom.

I Bergen Kunsthall kan ungdom gå gratis på alle utstillingene med kulturkortet.

To the top