Søk
Utstillinger
Lynda Benglis, Nairy Baghramian, Olga Balema, Daiga Grantina, Sterling Ruby, Kaari Upson Adhesive Products
Åpningsfest
2. september kl. 22:00

Omvisninger
Hver søndag kl. 14:00
31. august kl. 17.00 for medlemmer
4. september kl. 13.00 for barnefamilier

Plattform
2. september kl. 15.00 med Judith Tannenbaum og Dieter Roelstraete

Som del av Bergen Assembly 2016 viser PRAXES og Bergen Kunsthall en gruppeutstilling med verk av Nairy Baghramian, Olga Balema, Lynda Benglis, Daiga Grantina, Sterling Ruby og Kaari Upson. Ut fra ideen om et stivnet moment av flytende masse som ukontrollert sklir utover gulvet eller nedover veggen tar denne utstillingen «the frozen gesture» som sitt utgangspunkt. Dette er et uttrykk kunstkritikeren Robert Pincus-Witten brukte om Benglis’ tidlige verk for å beskrive den flytende materien som en symbolsk gest som omfavner det teatralske, dekorative og vulgære. I PRAXES’ episodiske utforskning av Lynda Benglis’ kunstnerskap (med tidligere utstillinger på KODE, Bergen Arkitekthøgskole, Kunstgarasjen og Entrée) er dette den første utstillingen som også omfatter verk av andre kunstnere.

I slutten av 1960-årene påbegynte Benglis en serie volumniøse verk av fargerik lateks og polyuretanskum som hun helte utover museumsgulvet, fylte opp hjørner med eller hang som store bølger av kjemisk lava fra utstillingsveggen. Dette var en eksperimentell produksjon med nye industrielle materialer – noen av verkene var fluorescerende, og ment for å lyse i mørklagte gallerier slik vi ser i dokumentaren som vises i NO.5. Mange av verkene var ikke mulige å bevare over tid, og mange ødela Benglis også med vilje. Hun lagde imidlertid avstøpninger av utvalgte verk i ensfarget metall – bronse, aluminium og bly – og dokumenterte dermed arbeidet samtidig som hun utvidet serien med nye skulpturer med andre materielle kvaliteter. De statiske, tunge metallene står i sterk kontrast til skummet og lateksens flyktige, amorfe egenskaper.

Metallverkene, som er skapt av et bestandig materiale samtidig med at de implisitt henviser til en flytende tilstand, gjenspeiler Benglis’ skarpe kritikk av de store, mannlige kunstnerne i hennes samtid i 1960-årene og deres rettlinjede, industrielle uttrykk. Benglis svarer på deres stringens med verk som Eat Meat (1969 – 1975) eller Come (1969 – 1974), som ligner utflytende grøt eller dampende klumper av kroppsvæsker.

Verkene av Baghramian, Balema, Benglis, Grantina, Ruby og Upson deler et utgangspunkt i en eksentrisk, intens ekspansjon – de flyter, svulmer, henger og smelter. I de forskjellige koagulerte resultatene lar alle kunstnerne selvsikkert sitt uttrykk ta form i og gjennom materialene.

Bergen Assembly er en triennale for kunstnerisk utvikling, produksjon og forskning. I 2016 presenteres et program med tre parallelle prosjekter utviklet av denne utgavens kunstneriske ledere: Tarek Atoui, freethought og PRAXES. I flere episoder gjennom hele året presenterer PRAXES arrangementer, publikasjoner og utstillinger samarbeid med en rekke visningssteder og miljøer i Bergen, med to uavhengige kunstnerskap i sentrum: Lynda Benglis og Marvin Gaye Chetwynd.

Til toppen