Søk
Innsikt
Skoler

Bergen Kunsthall ønsker alle skoleklasser hjertelig velkommen til en morsom og lærerik omvisning i våre utstillinger. I Bergen Kunsthall har vi stadig skiftende utstillinger, med tilrettelagt program for skoleklasser til hver utstilling.

Vårt formidlingsprogram er en del av den kulturelle skolesekken, og er gratis for grunnskolen.
Metode og mål

Vi vektlegger en kunstformidling der begreper som dialog, opplevelse og aktivitet er viktige. Sammen med barna blir ulike fenomener i samtidskunsten diskutert og studert. Vår formidlingsform består av en teoretisk og en praktisk del. I den praktiske delen tar vi opp ulike kunstuttrykk som elevene har fått kjennskap til i utstillingen, og arbeider videre med disse. Vårt mål er at samtale og konkretisering skal øke forståelsen for samtidskunsten, samt utvide barnas kommunikative kompetanse innenfor kunstfeltet.

Vi tilbyr omvisninger for skoler på følgende dager:
Mandag - fredag kl. 08:30 – 16:00

For mer informasjon om de ulike programmene kan dere ta kontakt med Hilde Marie Pedersen, Rasmus Meyers allè 5, 5015 Bergen,
tlf. 94015056 eller e-post:

Påmelding:
1. - 4. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og gratis for skolene. Programmene tilpasses klassetrinnene.
Joachim Koester: "Bringing Something Back" 26. januar - 18. mars Den danske kunstneren Joachim Koester åpner vårens program. Han gjør om deler av kunsthallen til et sted for meditasjon, med steder hvor en kan legge seg ned og høre på hypnotiske lydspor.
Tid: 1,5t
Utstillingen vil også inneholde flere fascinerende film-og videoverk, blant annet en video som bygger på en myte fra Middelalderen. Myten forteller om hvordan en spesiell dans kan kurere bitt av en tarantell. Magiske steiner, bøker om spesielle planter, og fotografier av det myteomspunne insektet Mantodea – kneler – vil være integrert i utstillingen. Koester er dypt fascinert av insektet som hos oss kalles kneler, noe flere kunstnere har vært opp gjennom tidene. Kanskje fordi dette insektet ser ut som en blanding av noe menneskelig og noe utenomjordisk, og har sikkert vært modell for noen forestillinger om marsboere. Utstillingen vil være en reise inn i menneskets forsøk på å forstå verden gjennom ritualer, om myter, om å forstå det fortidige, om tid, og om å bevege seg mellom tilstander slik som søvn/våken, virkelighet/fiksjon, fortid/fremtid.

VERKSTED:


Elevene skal arbeide med ordet overgang. Hva er en overgang? En overgang kan være noe vi kan se, som en bro eller en grenseovergang mellom to land. Men det kan også være overgang fra søvn til det å våkne, eller å være oppmerksom på det som skjer rundt deg og det som skjer inni deg. Dette skal vi jobbe mer med i verkstedsdelen, hvor vi skal lage bilder som har med overganger å gjøre.

MÅL:


Elevene skal få oppleve en form for kunst som griper hele kroppen, ikke bare øyet alene. Kunstnere har lenge jobbet med denne form for utstilling, på ulike måter. Koester er også opptatt av underbevisstheten, alt det som kanskje kommer frem i drømmene våre. Og han er opptatt av hvordan urfolk prøvde å forstå verden på gjennom magi, ritualer og drømmer.
Masterutstillingen 2018 - Mylder: 13. april - 6. mai Velkommen til en ny runde med Mylder! Selve utstillingen Mylder 2018 vil bli avholdt helgen 05. og 06. mai!/em>
Tid: 1,5t
Som vanlig har vi invitert en av byens kunstnere til å lage verkstedsdelen, som også vil være ansvarlig for å lage den avsluttende utstillingen med barnas arbeider. I år har vi invitert Åsne Eldøy til å være med på Mylder, som ble ferdig med sin master i kunst i 2017. Hun jobber med foto, installasjon og publikasjoner.

Mylder er knyttet til Fakultetet for kunst, musikk og design, UiB, sin masterutstilling i kunst, som arrangeres hvert år hos oss. I løpet av noen morsomme og hektiske uker vil Bergen Kunsthall vise eksamensarbeider av nyutdannede kunstnere, og i år kan vi presentere arbeider av 31 studenter. Hver student har over en toårsperiode fordypet seg i et kunstnerisk prosjekt, og i denne utstillingen vil vi få se resultatet av dette. Til tross for svært forskjellige måter å arbeide på, vil denne utstillingen være viktig for å kunne se hva kunstnere er opptatt av akkurat nå, og hvilken retning kunsten beveger seg mot. Her vil elevene få nærmere kjennskap til alt fra håndverkernes material-kunnskaper, ulike former for design, og billedkunstens mange kunstformer. Under omvisningen skal vi snakke om ulike måter å uttrykke seg på gjennom kunsten, og vi skal gå nærmere inn på hva det vil si å være en kunstner. Masterutstillingen gir et godt innblikk i dagens kunstsituasjon, og et spennende innblikk i hva kunstnere jobber med.

VERKSTED


Dette vil bli presentert senere da Åsne Eldøy ikke har laget det ferdig ennå!

MÅL

Elevene skal få nærmere erfaring med det arbeidet en kunstner gjør, og få være med i den prosessen det er å arbeide opp mot en utstilling, og ikke minst kunne se sitt eget arbeid utstilt i et gallerirom.
Festspillutstillingen 2018: Torbjørn Rødland 24. mai - 12. august
Tid: 1,5t
Torbjørn Rødland arbeider med fotografier. Han er utdannet på Kunstakademiet i Bergen innen foto, og bruker analoge kameraer når han tar fotografier. Utstillingen hos oss vil bestå av kun nye arbeider, og akkurat nå arbeider han i Los Angeles med å ta bilder til utstillingen. Rødland er kjent for sine mange portretter, og sine studier av kroppsdeler som hender, føtter, knær og ansikter. Men han er like kjent for fotografier av ting plassert med omhu på for eksempel en duk eller et bord, og som kan minne om et stilleben, slik som mange kunstnere har malt helt siden oldtiden. Og han er ekstremt opptatt av lyssetting! Dette er ting vi skal snakke mer om under omvisningen.

Rødland er fra Stavanger, men har bodd overalt i verden, og nå som sagt i Los Angeles. Så bildene vil nok kanskje være om ting og mennesker i Los Angeles, men det vil utstillingen vise. Den gangen da han tok sin utdannelse i Bergen var det mange som begynte å leke seg med fotografiet, og alle de tingene man kunne gjøre med det, slik som man i dag gjør i photoshop. Men ikke Rødland, han mener at et bilde skal tas der og da, og være slik, ikke forandres etterpå på datamaskinen. Men bildene hans er likevel ofte merkelige. Og kan minne litt om reklamebilder. Men bare litt. Reklamebilder er ofte lett å lese, og de har et enkelt budskap, man forstår at reklamen vil selge oss noe. Hos Rødland er det ikke så lett å skjønne hva han prøver å si gjennom fotografene sine. Men det er det vi skal prøve å finne ut når dere kommer hit på utstillingen!

VERKSTED


Elevene skal arbeide med stilleben. Ulike metoder kan brukes, slik som vann-maling, tegning, fettstifter, m.m.

MÅL


Det har vært mye fokus på objektet de siste årene i kunstverden, og dette er en fortsettelse av dette. Men vi skal også fokusere på skygge, lys og konturer, - alle disse tingene som forsterker en stillstand. Rødland er som fotograf veldig opptatt av disse tingene når han fotograferer ting, og gjennom verkstedet skal elevene bli bevisst på hvor viktig disse tingene er for hvordan vi ser for eksempel et objekt/en ting.
Program hele året Bli med å utforske skulpturene i Byparken!
Tid: 45 min – 1t

Bergen Kunsthall er plassert midt i Byparken i Bergen, omgitt av mange skulpturer som man gjerne går forbi daglig uten egentlig å se dem. Alle har sin historie, og flere av dem viser også til vår by sin historie. Gjennom en tur i parken rundt Lille Lungegårdsvann skal vi bli nærmere kjent med flere av skulpturene, samt kunstnerne bak. Det er flere kjente norske kunstnere som står bak utformingen av skulpturene, blant annet Arnold Haukeland, Gustav Vigeland og Knut Steen er representert her.

Skulpturene i parken viser en utvikling fra den helt tradisjonelle skulpturen til den modernistiske, noe vi også skal ta for oss. Vi skal i tillegg snakke om offentlig skulptur generelt, og snakke litt om debatten som alltid oppstår når det gjelder utsmykking i byen. Dette er også en fin åpning for et videre arbeid om Bergens historie, eller elevene kan ta for seg en av skulpturene og jobbe videre med skulptur og kunstnere på skolen.
5. - 7. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og gratis for skolene. Programmene tilpasses klassetrinnene.

Joachim Koester: "Bringing Something Back" 26. januar - 18. mars Den danske kunstneren Joachim Koster åpner vårens program. Han gjør om deler av kunsthallen til et sted for meditasjon, med steder hvor en kan legge seg ned og høre på hypnotiske lydspor.
Tid: 1,5t
Utstillingen vil også inneholde flere fascinerende film-og videoverk, blant annet en video som bygger på en myte fra Middelalderen. Myten forteller om hvordan en spesiell dans kan kurere bitt av en tarantell. Magiske steiner, bøker om spesielle planter, og fotografier av det myteomspunne insektet Mantodea – kneler – vil være integrert i utstillingen. Koester er dypt fascinert av insektet som hos oss kalles kneler, noe flere kunstnere har vært opp gjennom tidene. Kanskje fordi dette insektet ser ut som en blanding av noe menneskelig og noe utenomjordisk, og har sikkert vært modell for noen forestillinger om marsboere. Utstillingen vil være en reise inn i menneskets forsøk på å forstå verden gjennom ritualer, om myter, om å forstå det fortidige, om tid, og om å bevege seg mellom tilstander slik som søvn/våken, virkelighet/fiksjon, fortid/fremtid.

VERKSTED:


Elevene skal arbeide med ordet overgang. Hva er en overgang? En overgang kan være noe vi kan se, som en bro eller en grenseovergang mellom to land. Men det kan også være overgang fra søvn til det å våkne, eller å være oppmerksom på det som skjer rundt deg og det som skjer inni deg. Dette skal vi jobbe mer med i verkstedsdelen, hvor vi skal lage bilder som har med overganger å gjøre.

MÅL:


Elevene skal få oppleve en form for kunst som griper hele kroppen, ikke bare øyet alene. Kunstnere har lenge jobbet med denne form for utstilling, på ulike måter. Koester er også opptatt av underbevisstheten, alt det som kanskje kommer frem i drømmene våre. Og han er opptatt av hvordan urfolk prøvde å forstå verden på gjennom magi, ritualer og drømmer.
Masterutstillingen 2018 - Mylder: 13. april - 6. mai Velkommen til en ny runde med Mylder! Selve utstillingen Mylder 2018 vil bli avholdt helgen 05. og 06. mai!/em>
Tid: 1,5t
Som vanlig har vi invitert en av byens kunstnere til å lage verkstedsdelen, som også vil være ansvarlig for å lage den avsluttende utstillingen med barnas arbeider. I år har vi invitert Åsne Eldøy til å være med på Mylder, som ble ferdig med sin master i kunst i 2017. Hun jobber med foto, installasjon og publikasjoner.

Mylder er knyttet til Fakultetet for kunst, musikk og design, UiB, sin masterutstilling i kunst, som arrangeres hvert år hos oss. I løpet av noen morsomme og hektiske uker vil Bergen Kunsthall vise eksamensarbeider av nyutdannede kunstnere, og i år kan vi presentere arbeider av 31 studenter. Hver student har over en toårsperiode fordypet seg i et kunstnerisk prosjekt, og i denne utstillingen vil vi få se resultatet av dette. Til tross for svært forskjellige måter å arbeide på, vil denne utstillingen være viktig for å kunne se hva kunstnere er opptatt av akkurat nå, og hvilken retning kunsten beveger seg mot. Her vil elevene få nærmere kjennskap til alt fra håndverkernes material-kunnskaper, ulike former for design, og billedkunstens mange kunstformer. Under omvisningen skal vi snakke om ulike måter å uttrykke seg på gjennom kunsten, og vi skal gå nærmere inn på hva det vil si å være en kunstner. Masterutstillingen gir et godt innblikk i dagens kunstsituasjon, og et spennende innblikk i hva kunstnere jobber med.

VERKSTED


Dette vil bli presentert senere da Åsne Eldøy ikke har laget det ferdig ennå!

MÅL

Elevene skal få nærmere erfaring med det arbeidet en kunstner gjør, og få være med i den prosessen det er å arbeide opp mot en utstilling, og ikke minst kunne se sitt eget arbeid utstilt i et gallerirom.
Festspillutstillingen 2018: Torbjørn Rødland 24. mai - 12. august
Tid: 1,5t
Torbjørn Rødland arbeider med fotografier. Han er utdannet på Kunstakademiet i Bergen innen foto, og bruker analoge kameraer når han tar fotografier. Utstillingen hos oss vil bestå av kun nye arbeider, og akkurat nå arbeider han i Los Angeles med å ta bilder til utstillingen. Rødland er kjent for sine mange portretter, og sine studier av kroppsdeler som hender, føtter, knær og ansikter. Men han er like kjent for fotografier av ting plassert med omhu på for eksempel en duk eller et bord, og som kan minne om et stilleben, slik som mange kunstnere har malt helt siden oldtiden. Og han er ekstremt opptatt av lyssetting! Dette er ting vi skal snakke mer om under omvisningen.

Rødland er fra Stavanger, men har bodd overalt i verden, og nå som sagt i Los Angeles. Så bildene vil nok kanskje være om ting og mennesker i Los Angeles, men det vil utstillingen vise. Den gangen da han tok sin utdannelse i Bergen var det mange som begynte å leke seg med fotografiet, og alle de tingene man kunne gjøre med det, slik som man i dag gjør i photoshop. Men ikke Rødland, han mener at et bilde skal tas der og da, og være slik, ikke forandres etterpå på datamaskinen. Men bildene hans er likevel ofte merkelige. Og kan minne litt om reklamebilder. Men bare litt. Reklamebilder er ofte lett å lese, og de har et enkelt budskap, man forstår at reklamen vil selge oss noe. Hos Rødland er det ikke så lett å skjønne hva han prøver å si gjennom fotografene sine. Men det er det vi skal prøve å finne ut når dere kommer hit på utstillingen!

VERKSTED


Elevene skal arbeide med stilleben. Ulike metoder kan brukes, slik som vann-maling, tegning, fettstifter, m.m.

MÅL


Det har vært mye fokus på objektet de siste årene i kunstverden, og dette er en fortsettelse av dette. Men vi skal også fokusere på skygge, lys og konturer, - alle disse tingene som forsterker en stillstand. Rødland er som fotograf veldig opptatt av disse tingene når han fotograferer ting, og gjennom verkstedet skal elevene bli bevisst på hvor viktig disse tingene er for hvordan vi ser for eksempel et objekt/en ting.
Program hele året

Bli med å utforske skulpturene i Byparken!!


Tid: 45 min – 1t

Bergen Kunsthall er plassert midt i Byparken i Bergen, omgitt av mange skulpturer som man gjerne går forbi daglig uten egentlig å se dem. Alle har sin historie, og flere av dem viser også til vår by sin historie. Gjennom en tur i parken rundt Lille Lungegårdsvann skal vi bli nærmere kjent med flere av skulpturene, samt kunstnerne bak. Det er flere kjente norske kunstnere som står bak utformingen av skulpturene, blant annet Arnold Haukeland, Gustav Vigeland og Knut Steen er representert her. Skulpturene i parken viser en utvikling fra den helt tradisjonelle skulpturen til den modernistiske, noe vi også skal ta for oss. Vi skal i tillegg snakke om offentlig skulptur generelt, og snakke litt om debatten som alltid oppstår når det gjelder utsmykking i byen. Dette er også en fin åpning for et videre arbeid om Bergens historie, eller elevene kan ta for seg en av skulpturene og jobbe videre med skulptur og kunstnere på skolen.

Kunsthistoriekurs


Kan et sykkelhjul være kunst?
Tid: 1,5 - 2 t

Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse. Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag. Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. De skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.
8. - 10. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og er gratis for skolene

Joachim Koester: "Bringing Something Back" 26. januar - 18. mars Den danske kunstneren Joachim Koster åpner vårens program. Han gjør om deler av kunsthallen til et sted for meditasjon, med steder hvor en kan legge seg ned og høre på hypnotiske lydspor.
Tid: 1,5t
Utstillingen vil også inneholde flere fascinerende film-og videoverk, blant annet en video som bygger på en myte fra Middelalderen. Myten forteller om hvordan en spesiell dans kan kurere bitt av en tarantell. Magiske steiner, bøker om spesielle planter, og fotografier av det myteomspunne insektet Mantodea – kneler – vil være integrert i utstillingen. Koester er dypt fascinert av insektet som hos oss kalles kneler, noe flere kunstnere har vært opp gjennom tidene. Kanskje fordi dette insektet ser ut som en blanding av noe menneskelig og noe utenomjordisk, og har sikkert vært modell for noen forestillinger om marsboere. Utstillingen vil være en reise inn i menneskets forsøk på å forstå verden gjennom ritualer, om myter, om å forstå det fortidige, om tid, og om å bevege seg mellom tilstander slik som søvn/våken, virkelighet/fiksjon, fortid/fremtid.

VERKSTED:


Elevene skal arbeide med ordet overgang. Hva er en overgang? En overgang kan være noe vi kan se, som en bro eller en grenseovergang mellom to land. Men det kan også være overgang fra søvn til det å våkne, eller å være oppmerksom på det som skjer rundt deg og det som skjer inni deg. Dette skal vi jobbe mer med i verkstedsdelen, hvor vi skal lage bilder som har med overganger å gjøre.

MÅL:


Elevene skal få oppleve en form for kunst som griper hele kroppen, ikke bare øyet alene. Kunstnere har lenge jobbet med denne form for utstilling, på ulike måter. Koester er også opptatt av underbevisstheten, alt det som kanskje kommer frem i drømmene våre. Og han er opptatt av hvordan urfolk prøvde å forstå verden på gjennom magi, ritualer og drømmer.
Festspillutstillingen 2018: Torbjørn Rødland 24. mai - 12. august
Tid: 1,5t
Torbjørn Rødland arbeider med fotografier. Han er utdannet på Kunstakademiet i Bergen innen foto, og bruker analoge kameraer når han tar fotografier. Utstillingen hos oss vil bestå av kun nye arbeider, og akkurat nå arbeider han i Los Angeles med å ta bilder til utstillingen. Rødland er kjent for sine mange portretter, og sine studier av kroppsdeler som hender, føtter, knær og ansikter. Men han er like kjent for fotografier av ting plassert med omhu på for eksempel en duk eller et bord, og som kan minne om et stilleben, slik som mange kunstnere har malt helt siden oldtiden. Og han er ekstremt opptatt av lyssetting! Dette er ting vi skal snakke mer om under omvisningen.

Rødland er fra Stavanger, men har bodd overalt i verden, og nå som sagt i Los Angeles. Så bildene vil nok kanskje være om ting og mennesker i Los Angeles, men det vil utstillingen vise. Den gangen da han tok sin utdannelse i Bergen var det mange som begynte å leke seg med fotografiet, og alle de tingene man kunne gjøre med det, slik som man i dag gjør i photoshop. Men ikke Rødland, han mener at et bilde skal tas der og da, og være slik, ikke forandres etterpå på datamaskinen. Men bildene hans er likevel ofte merkelige. Og kan minne litt om reklamebilder. Men bare litt. Reklamebilder er ofte lett å lese, og de har et enkelt budskap, man forstår at reklamen vil selge oss noe. Hos Rødland er det ikke så lett å skjønne hva han prøver å si gjennom fotografene sine. Men det er det vi skal prøve å finne ut når dere kommer hit på utstillingen!

VERKSTED


Elevene skal arbeide med stilleben. Ulike metoder kan brukes, slik som vann-maling, tegning, fettstifter, m.m.

MÅL


Det har vært mye fokus på objektet de siste årene i kunstverden, og dette er en fortsettelse av dette. Men vi skal også fokusere på skygge, lys og konturer, - alle disse tingene som forsterker en stillstand. Rødland er som fotograf veldig opptatt av disse tingene når han fotograferer ting, og gjennom verkstedet skal elevene bli bevisst på hvor viktig disse tingene er for hvordan vi ser for eksempel et objekt/en ting.
Kunsthistoriekurs "Kan et sykkelhjul være kunst?" Kurset gir en innsikt i kunstens utvikling fra tidlig renessanse frem til i dag. Dette er et av våre faste program, og tilbys hele året.
Tid: 1,5 - 2t
Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse.

Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag.

Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. De skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.
Videregående skole
Alle våre formidlingsprogram er gratis for skolene. En omvisning varer fra 45 min til 1 time. Hvis dere ønsker verksted i tillegg til omvisning må det beregnes 1,5 timer.
Joachim Koester: Den danske kunstneren Joachim Koester åpner vårens program. Han gjør om deler av kunsthallen til et sted for meditasjon, med steder hvor en kan legge seg ned og høre på hypnotiske lydspor.
Tid: 1 - 1,5 t
Tid: 1,5t
Utstillingen vil også inneholde flere fascinerende film-og videoverk, blant annet en video som bygger på en myte fra Middelalderen. Myten forteller om hvordan en spesiell dans kan kurere bitt av en tarantell. Magiske steiner, bøker om spesielle planter, og fotografier av det myteomspunne insektet Mantodea – kneler – vil være integrert i utstillingen. Koester er dypt fascinert av insektet som hos oss kalles kneler, noe flere kunstnere har vært opp gjennom tidene. Kanskje fordi dette insektet ser ut som en blanding av noe menneskelig og noe utenomjordisk, og har sikkert vært modell for noen forestillinger om marsboere. Utstillingen vil være en reise inn i menneskets forsøk på å forstå verden gjennom ritualer, om myter, om å forstå det fortidige, om tid, og om å bevege seg mellom tilstander slik som søvn/våken, virkelighet/fiksjon, fortid/fremtid.

VERKSTED:


Elevene skal arbeide med ordet overgang. Hva er en overgang? En overgang kan være noe vi kan se, som en bro eller en grenseovergang mellom to land. Men det kan også være overgang fra søvn til det å våkne, eller å være oppmerksom på det som skjer rundt deg og det som skjer inni deg. Dette skal vi jobbe mer med i verkstedsdelen, hvor vi skal lage bilder som har med overganger å gjøre.

MÅL:


Elevene skal få oppleve en form for kunst som griper hele kroppen, ikke bare øyet alene. Kunstnere har lenge jobbet med denne form for utstilling, på ulike måter. Koester er også opptatt av underbevisstheten, alt det som kanskje kommer frem i drømmene våre. Og han er opptatt av hvordan urfolk prøvde å forstå verden på gjennom magi, ritualer og drømmer.
Festspillutstillingen 2018: Torbjørn Rødland 24. mai - 12. august
Tid: 1,5t
Torbjørn Rødland arbeider med fotografier. Han er utdannet på Kunstakademiet i Bergen innen foto, og bruker analoge kameraer når han tar fotografier. Utstillingen hos oss vil bestå av kun nye arbeider, og akkurat nå arbeider han i Los Angeles med å ta bilder til utstillingen. Rødland er kjent for sine mange portretter, og sine studier av kroppsdeler som hender, føtter, knær og ansikter. Men han er like kjent for fotografier av ting plassert med omhu på for eksempel en duk eller et bord, og som kan minne om et stilleben, slik som mange kunstnere har malt helt siden oldtiden. Og han er ekstremt opptatt av lyssetting! Dette er ting vi skal snakke mer om under omvisningen.

Rødland er fra Stavanger, men har bodd overalt i verden, og nå som sagt i Los Angeles. Så bildene vil nok kanskje være om ting og mennesker i Los Angeles, men det vil utstillingen vise. Den gangen da han tok sin utdannelse i Bergen var det mange som begynte å leke seg med fotografiet, og alle de tingene man kunne gjøre med det, slik som man i dag gjør i photoshop. Men ikke Rødland, han mener at et bilde skal tas der og da, og være slik, ikke forandres etterpå på datamaskinen. Men bildene hans er likevel ofte merkelige. Og kan minne litt om reklamebilder. Men bare litt. Reklamebilder er ofte lett å lese, og de har et enkelt budskap, man forstår at reklamen vil selge oss noe. Hos Rødland er det ikke så lett å skjønne hva han prøver å si gjennom fotografene sine. Men det er det vi skal prøve å finne ut når dere kommer hit på utstillingen!

VERKSTED


Elevene skal arbeide med stilleben. Ulike metoder kan brukes, slik som vann-maling, tegning, fettstifter, m.m.

MÅL


Det har vært mye fokus på objektet de siste årene i kunstverden, og dette er en fortsettelse av dette. Men vi skal også fokusere på skygge, lys og konturer, - alle disse tingene som forsterker en stillstand. Rødland er som fotograf veldig opptatt av disse tingene når han fotograferer ting, og gjennom verkstedet skal elevene bli bevisst på hvor viktig disse tingene er for hvordan vi ser for eksempel et objekt/en ting.
Kunsthistoriekurs "Kan et sykkelhjul være kunst? Kurset gir en introduksjon til kunstens utvikling fra tidlig renessanse frem til i dag. Dette er et av våre faste program, og tilbys hele året.
Tid: 1 - 2 t

Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse.

Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag.

Elevene får kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltakelse. Sammen skal vi diskutere bilder og viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Dette er et program som kan ta en time hvis ønskelig, eller man kan avslutte programmet med en omvisning i pågående utstilling. Da vil vi bruke en halv til en time lenger tid.
Den kulturelle skolesekken
Plass på våre program for skolene kan bestilles på Den Kulturelle Skolesekken sine sider her.
Kulturkort for ungdom Kulturkortet for ungdom blir delt ut gratis til ungdommer i alderen 16 – 19 år.
Hovedmålet med kulturkortet er at ungdom skal få et bredere kjennskap til kulturtilbudene i fylket, og at de skal benytte seg av andre tilbud enn de som allerede benyttes av ungdom.

I Bergen Kunsthall kan ungdom gå gratis på alle utstillingene med kulturkortet.

Til toppen