Søk
Formidling
Skoler

Bergen Kunsthall ønsker alle skoleklasser hjertelig velkommen til en morsom og lærerik omvisning i våre utstillinger. I Bergen Kunsthall har vi stadig skiftende utstillinger, med tilrettelagt program for skoleklasser til hver utstilling.

Vårt formidlingsprogram er en del av den kulturelle skolesekken, og er gratis for grunnskolen.

Metode og mål
Vi vektlegger en kunstformidling der begreper som dialog, opplevelse og aktivitet er viktige. Sammen med barna blir ulike fenomener i samtidskunsten diskutert og studert. Vår formidlingsform består av en teoretisk og en praktisk del. I den praktiske delen tar vi opp ulike kunstuttrykk som elevene har fått kjennskap til i utstillingen, og arbeider videre med disse. Vårt mål er at samtale og konkretisering skal øke forståelsen for samtidskunsten, samt utvide barnas kommunikative kompetanse innenfor kunstfeltet.

Vi tilbyr omvisninger for skoler på følgende dager:
Mandag - fredag kl. 08:30 – 16:00

For mer informasjon om de ulike programmene og påmelding kan dere ta kontakt med Hilde Marie Pedersen,
Rasmus Meyers allè 5, 5015 Bergen,
Tlf. 94015056
E-post:
1. - 4. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og gratis for skolene. Programmene tilpasses klassetrinnene.
Bergen Assembly: "Actually, the Dead Are Not Dead" 9. september - 8. november Årets triennale ønsker å gi rom for dem som ikke lenger er blant oss, eller for dem som ikke blir hørt i verden.
Tid: 1,5t
Høstens første utstilling er en del av Bergen Assemblys utstillingsprogram, med den litt merkelige tittelen Actually, the dead are not dead, eller på godt norsk: Faktisk er de døde ikke døde. Dette er tredje gang at det blir arrangert en slik stor kunstmønstring i Bergen, og tredje gang at vi i Bergen Kunsthall deltar ved at deler av utstillingene blir holdt hos oss. Hver gang er det nye kuratorer som bestemmer hva utstillingene skal handle om, og hvilke kunstnere som skal være med. Årets triennale ønsker å gi rom for dem som ikke lenger er blant oss, eller for dem som ikke blir hørt i verden. Fortidens mennesker, handlinger, tanker, nedtegnelser, bøker, musikk, - ja alt som har vært før oss, er like fullt en del av det som er i dag. Det meste av vår nåtid er preget av det fortidige, men det er mange i fortiden som ikke har blitt hørt. Og det er mye som har skjedd og skjer i verden som ikke er blitt fortalt eller snakkes høyt om. Noen av disse fortellingene og stemmene vil utstillingen handle om. Blant annet vil vi gjennom film «møte» en kvinne som er autist, som forteller om sin opplevelse av og i verden. Vi vil også bli nærmere kjent med en spesiell metode som ble brukt av lærer Muriel Pyrah. Metoden ble kalt Asking Out, og Pyrah ba sine elever om å stille spørsmål høyt og åpent og delta i selvstyrt læring med tilbakemeldinger og kritikk fra medelevene. Flere kunstnere viser kunstverk som tar for seg mennesker som kjemper for sin plass i verden, og som kjemper mot urettferdighet, rasisme og undertrykking.

Det blir vist mange videoer i utstillingen som hovedsakelig er tekstet på engelsk. Men vi vil snakke oss gjennom utstillingen slik at alle skal kunne få en bra opplevelse av den.

VERKSTED:


Elevene skal lage en stor veggavis/plansje sammen som skal handle om en fremtid de ønsker seg, og som også kan være knyttet til et budskap. Hvordan vil vi verden skal bli? Hva vil vi fortelle dem som kommer til å bo i Norge om 150 år? Forskjellige materialer vil bli benyttet.

MÅL:


Hva er et budskap? Hva må til for å gjøre et budskap tydelig? Hva kan vi gjøre for å bli hørt i samfunnet? Disse spørsmålene vil vi snakke om i omvisningen og i verkstedet.
Program hele året Bli med å utforske skulpturene i Byparken!
Tid: 45 min – 1t

Bergen Kunsthall er plassert midt i Byparken i Bergen, omgitt av mange skulpturer som man gjerne går forbi daglig uten egentlig å se dem. Alle har sin historie, og flere av dem viser også til vår by sin historie. Gjennom en tur i parken rundt Lille Lungegårdsvann skal vi bli nærmere kjent med flere av skulpturene, samt kunstnerne bak. Det er flere kjente norske kunstnere som står bak utformingen av skulpturene, blant annet Arnold Haukeland, Gustav Vigeland og Knut Steen er representert her.

Skulpturene i parken viser en utvikling fra den helt tradisjonelle skulpturen til den modernistiske, noe vi også skal ta for oss. Vi skal i tillegg snakke om offentlig skulptur generelt, og snakke litt om debatten som alltid oppstår når det gjelder utsmykking i byen. Dette er også en fin åpning for et videre arbeid om Bergens historie, eller elevene kan ta for seg en av skulpturene og jobbe videre med skulptur og kunstnere på skolen.
5. - 7. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og gratis for skolene. Programmene tilpasses klassetrinnene.

Bergen Assembly: "Actually, the Dead Are Not Dead" 9. september - 8. november Årets triennale ønsker å gi rom for dem som ikke lenger er blant oss, eller for dem som ikke blir hørt i verden.
1,5 t
Høstens første utstilling er en del av Bergen Assemblys utstillingsprogram, med den litt merkelige tittelen Actually, the dead are not dead, eller på godt norsk: Faktisk er de døde ikke døde. Dette er tredje gang at det blir arrangert en slik stor kunstmønstring i Bergen, og tredje gang at vi i Bergen Kunsthall deltar ved at deler av utstillingene blir holdt hos oss. Hver gang er det nye kuratorer som bestemmer hva utstillingene skal handle om, og hvilke kunstnere som skal være med. Årets triennale ønsker å gi rom for dem som ikke lenger er blant oss, eller for dem som ikke blir hørt i verden. Fortidens mennesker, handlinger, tanker, nedtegnelser, bøker, musikk, - ja alt som har vært før oss, er like fullt en del av det som er i dag. Det meste av vår nåtid er preget av det fortidige, men det er mange i fortiden som ikke har blitt hørt. Og det er mye som har skjedd og skjer i verden som ikke er blitt fortalt eller snakkes høyt om. Noen av disse fortellingene og stemmene vil utstillingen handle om. Blant annet vil vi gjennom film «møte» en kvinne som er autist, som forteller om sin opplevelse av og i verden. Vi vil også bli nærmere kjent med en spesiell metode som ble brukt av lærer Muriel Pyrah. Metoden ble kalt Asking Out, og Pyrah ba sine elever om å stille spørsmål høyt og åpent og delta i selvstyrt læring med tilbakemeldinger og kritikk fra medelevene. Flere kunstnere viser kunstverk som tar for seg mennesker som kjemper for sin plass i verden, og som kjemper mot urettferdighet, rasisme og undertrykking.

Det blir vist mange videoer i utstillingen som hovedsakelig er tekstet på engelsk.

VERKSTED:


Elevene skal lage en plakat som skal handle om en fremtid de ønsker seg, og som også kan være knyttet til et budskap. Hvordan vil vi verden skal bli? Hva vil vi fortelle dem som kommer til å bo i Norge om 150 år? Forskjellige materialer vil bli benyttet.

MÅL:


Hva må til for å gjøre et budskap tydelig? Hva kan vi gjøre for å bli hørt i samfunnet? Disse spørsmålene vil bli reflektert over gjennom omvisningen og verkstedet.
Program hele året

Bli med å utforske skulpturene i Byparken!!


Tid: 45 min – 1t

Bergen Kunsthall er plassert midt i Byparken i Bergen, omgitt av mange skulpturer som man gjerne går forbi daglig uten egentlig å se dem. Alle har sin historie, og flere av dem viser også til vår by sin historie. Gjennom en tur i parken rundt Lille Lungegårdsvann skal vi bli nærmere kjent med flere av skulpturene, samt kunstnerne bak. Det er flere kjente norske kunstnere som står bak utformingen av skulpturene, blant annet Arnold Haukeland, Gustav Vigeland og Knut Steen er representert her. Skulpturene i parken viser en utvikling fra den helt tradisjonelle skulpturen til den modernistiske, noe vi også skal ta for oss. Vi skal i tillegg snakke om offentlig skulptur generelt, og snakke litt om debatten som alltid oppstår når det gjelder utsmykking i byen. Dette er også en fin åpning for et videre arbeid om Bergens historie, eller elevene kan ta for seg en av skulpturene og jobbe videre med skulptur og kunstnere på skolen.

Kunsthistoriekurs


Kan et sykkelhjul være kunst?
Tid: 1,5 - 2 t

Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse. Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag. Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. De skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.
8. - 10. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og er gratis for skolene

Bergen Assembly: "Actually, the Dead Are Not Dead" 9. september - 8. november Årets triennale ønsker å gi rom for dem som ikke lenger er blant oss, eller for dem som ikke blir hørt i verden.
Tid: 1,5t
Høstens første utstilling er en del av Bergen Assemblys utstillingsprogram, med den litt merkelige tittelen Actually, the dead are not dead, eller på godt norsk: Faktisk er de døde ikke døde. Dette er tredje gang at det blir arrangert en slik stor kunstmønstring i Bergen, og tredje gang at vi i Bergen Kunsthall deltar ved at deler av utstillingene blir holdt hos oss. Hver gang er det nye kuratorer som bestemmer hva utstillingene skal handle om, og hvilke kunstnere som skal være med. Årets triennale ønsker å gi rom for dem som ikke lenger er blant oss, eller for dem som ikke blir hørt i verden. Fortidens mennesker, handlinger, tanker, nedtegnelser, bøker, musikk, - ja alt som har vært før oss, er like fullt en del av det som er i dag. Det meste av vår nåtid er preget av det fortidige, men det er mange i fortiden som ikke har blitt hørt. Og det er mye som har skjedd og skjer i verden som ikke er blitt fortalt eller snakkes høyt om. Noen av disse fortellingene og stemmene vil utstillingen handle om. Blant annet vil vi gjennom film «møte» en kvinne som er autist, som forteller om sin opplevelse av og i verden. Vi vil også bli nærmere kjent med en spesiell metode som ble brukt av lærer Muriel Pyrah. Metoden ble kalt Asking Out, og Pyrah ba sine elever om å stille spørsmål høyt og åpent og delta i selvstyrt læring med tilbakemeldinger og kritikk fra medelevene. Flere kunstnere viser kunstverk som tar for seg mennesker som kjemper for sin plass i verden, og som kjemper mot urettferdighet, rasisme og undertrykking.

Det blir vist mange videoer i utstillingen som hovedsakelig er tekstet på engelsk.

VERKSTED:


Elevene skal lage en plakat som skal handle om en fremtid de ønsker seg, og som også kan være knyttet til et budskap. Hvordan vil vi verden skal bli? Hva vil vi fortelle dem som kommer til å bo i Norge om 150 år? Forskjellige materialer vil bli benyttet.

MÅL:


Hva må til for å gjøre et budskap tydelig? Hva kan vi gjøre for å bli hørt i samfunnet? Disse spørsmålene vil bli reflektert over gjennom omvisningen og verkstedet.
Kunsthistoriekurs "Kan et sykkelhjul være kunst?" Kurset gir en innsikt i kunstens utvikling fra tidlig renessanse frem til i dag. Dette er et av våre faste program, og tilbys hele året.
Tid: 1,5 - 2t
Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse.

Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag.

Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. De skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.
Videregående skole
Alle våre formidlingsprogram er gratis for skolene. En omvisning varer fra 45 min til 1 time. Hvis dere ønsker verksted i tillegg til omvisning må det beregnes 1,5 timer.
Bergen Assembly: Årets triennale ønsker å gi rom for dem som ikke lenger er blant oss, eller for dem som ikke blir hørt i verden.
Tid: 1,5t med verksted. Kun omvisning 1 t
Høstens første utstilling er en del av Bergen Assemblys utstillingsprogram, med den litt merkelige tittelen Actually, the dead are not dead, eller på godt norsk: Faktisk er de døde ikke døde. Dette er tredje gang at det blir arrangert en slik stor kunstmønstring i Bergen, og tredje gang at vi i Bergen Kunsthall deltar ved at deler av utstillingene blir holdt hos oss. Hver gang er det nye kuratorer som bestemmer hva utstillingene skal handle om, og hvilke kunstnere som skal være med. Årets triennale ønsker å gi rom for dem som ikke lenger er blant oss, eller for dem som ikke blir hørt i verden. Fortidens mennesker, handlinger, tanker, nedtegnelser, bøker, musikk, - ja alt som har vært før oss, er like fullt en del av det som er i dag. Det meste av vår nåtid er preget av det fortidige, men det er mange i fortiden som ikke har blitt hørt. Og det er mye som har skjedd og skjer i verden som ikke er blitt fortalt eller snakkes høyt om. Noen av disse fortellingene og stemmene vil utstillingen handle om. Blant annet vil vi gjennom film «møte» en kvinne som er autist, som forteller om sin opplevelse av og i verden. Vi vil også bli nærmere kjent med en spesiell metode som ble brukt av lærer Muriel Pyrah. Metoden ble kalt Asking Out, og Pyrah ba sine elever om å stille spørsmål høyt og åpent og delta i selvstyrt læring med tilbakemeldinger og kritikk fra medelevene. Flere kunstnere viser kunstverk som tar for seg mennesker som kjemper for sin plass i verden, og som kjemper mot urettferdighet, rasisme og undertrykking.

Det blir vist mange videoer i utstillingen som hovedsakelig er tekstet på engelsk.

VERKSTED:


Elevene skal lage en plakat som skal handle om en fremtid de ønsker seg, og som også kan være knyttet til et budskap. Hvordan vil vi verden skal bli? Hva vil vi fortelle dem som kommer til å bo i Norge om 150 år? Forskjellige materialer vil bli benyttet.

MÅL:


Hva må til for å gjøre et budskap tydelig? Hva kan vi gjøre for å bli hørt i samfunnet? Disse spørsmålene vil bli reflektert over gjennom omvisningen og verkstedet.
Kunsthistoriekurs "Kan et sykkelhjul være kunst? Kurset gir en introduksjon til kunstens utvikling fra tidlig renessanse frem til i dag. Dette er et av våre faste program, og tilbys hele året.
Tid: 1 - 2 t

Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse.

Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag.

Elevene får kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltakelse. Sammen skal vi diskutere bilder og viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Dette er et program som kan ta en time hvis ønskelig, eller man kan avslutte programmet med en omvisning i pågående utstilling. Da vil vi bruke en halv til en time lenger tid.
Den kulturelle skolesekken
Plass på våre program for skolene kan bestilles på Den Kulturelle Skolesekken sine sider her.
Kulturkort for ungdom Kulturkortet for ungdom blir delt ut gratis til ungdommer i alderen 16 – 19 år.
Hovedmålet med kulturkortet er at ungdom skal få et bredere kjennskap til kulturtilbudene i fylket, og at de skal benytte seg av andre tilbud enn de som allerede benyttes av ungdom.

I Bergen Kunsthall kan ungdom gå gratis på alle utstillingene med kulturkortet.

Til toppen