Søk
Innsikt
Skoler

Bergen Kunsthall ønsker alle skoleklasser hjertelig velkommen til en morsom og lærerik omvisning i våre utstillinger. I Bergen Kunsthall har vi stadig skiftende utstillinger, med tilrettelagt program for skoleklasser til hver utstilling.

Vårt formidlingsprogram er en del av den kulturelle skolesekken, og er gratis for grunnskolen.
Metode og mål

Vi vektlegger en kunstformidling der begreper som dialog, opplevelse og aktivitet er viktige. Sammen med barna blir ulike fenomener i samtidskunsten diskutert og studert. Vår formidlingsform består av en teoretisk og en praktisk del. I den praktiske delen tar vi opp ulike kunstuttrykk som elevene har fått kjennskap til i utstillingen, og arbeider videre med disse. Vårt mål er at samtale og konkretisering skal øke forståelsen for samtidskunsten, samt utvide barnas kommunikative kompetanse innenfor kunstfeltet.

Vi tilbyr omvisninger for skoler på følgende dager:
Mandag - fredag kl. 08:30 – 16:00

For mer informasjon om de ulike programmene kan dere ta kontakt med Hilde Marie Pedersen, Rasmus Meyers allè 5, 5015 Bergen,
tlf. 94015056 eller e-post:

Påmelding:
1. - 4. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og gratis for skolene. Programmene tilpasses klassetrinnene.
Peter Wächtler "Franky`s Theme " 25. januar - 31. mars Peter Wächtler gjør kunsthallen om til et magisk sted fullt med troll, flaggermus og mytologiske skapninger, de fleste laget i bronse eller keramikk.
Tid: 1,5t
Den tyske kunstneren Peter Wächtler åpner vårens program i Bergen Kunsthall. Han vil gjøre om kunsthallen til et magisk sted fullt med troll, flaggermus og mytologiske skapninger, de fleste laget i bronse eller keramikk. Peter er kjent for å være en historieforteller med sin kunst, og bruker figurer vi kjenner fra eventyr og myter for å snakke om ting som mange av oss er opptatt av. For eksempel viser vi en film om en litt ensom drage, som snakker nettopp om det å være ensom og kanskje litt misforstått. Filmen er uten lyd, men tekstet både på norsk og engelsk. Det vil være flere skulpturer av snøugler i utstillingen. I Norge er gjerne uglen forbundet med visdom og kunnskap. Men uglen er også en nattfugl, og passer derfor godt inn sammen med utstillingens andre figurer, som troll og flaggermus. Utstillingen vil på mange måter være, i likhet med flere av våre tidligere utstillinger, en fortelling om menneskets forsøk på å forstå verden gjennom å se til og bruke myter og eventyr. Det er en utstilling som beveger seg mellom virkelighet og fiksjon, med tema og skikkelser som vil være gjenkjennelig for både barn og voksne.

VERKSTED:


Elevene skal arbeide med eventyr og myter, - med historiefortelling ved hjelp av bilder. Ved å ta i bruk virkemidler som collage og tegning skal de skape en historie, inspirert av bilder de finner i ukeblader eller av utstillingen selv. For eksempel kan man lage en fortelling om hva en drage tenker på når den er alene. Eller hvorfor ugler liker seg best i mørket.

MÅL:


Elevene skal få oppleve en form for kunst som på den ene siden kan sees som veldig tradisjonell, skulpturer i bronse og keramikk, men som på den andre siden ligger nær litteraturen, - den skaper historier ut. Å gå inn i utstillingen blir som å tre inn i eventyret, og den vil gripe både kroppen og fantasien.
Program hele året Bli med å utforske skulpturene i Byparken!
Tid: 45 min – 1t

Bergen Kunsthall er plassert midt i Byparken i Bergen, omgitt av mange skulpturer som man gjerne går forbi daglig uten egentlig å se dem. Alle har sin historie, og flere av dem viser også til vår by sin historie. Gjennom en tur i parken rundt Lille Lungegårdsvann skal vi bli nærmere kjent med flere av skulpturene, samt kunstnerne bak. Det er flere kjente norske kunstnere som står bak utformingen av skulpturene, blant annet Arnold Haukeland, Gustav Vigeland og Knut Steen er representert her.

Skulpturene i parken viser en utvikling fra den helt tradisjonelle skulpturen til den modernistiske, noe vi også skal ta for oss. Vi skal i tillegg snakke om offentlig skulptur generelt, og snakke litt om debatten som alltid oppstår når det gjelder utsmykking i byen. Dette er også en fin åpning for et videre arbeid om Bergens historie, eller elevene kan ta for seg en av skulpturene og jobbe videre med skulptur og kunstnere på skolen.
5. - 7. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og gratis for skolene. Programmene tilpasses klassetrinnene.

Peter Wächtler "Franky`s Theme" 25. januar - 31. mars Peter Wächtler gjør om kunsthallen til et magisk sted fullt med troll, flaggermus og mytologiske skapninger, de fleste laget i bronse eller keramikk.
1,5 t
Den tyske kunstneren Peter Wächtler åpner vårens program i Bergen Kunsthall. Han vil gjøre om kunsthallen til et magisk sted fullt med troll, flaggermus og mytologiske skapninger, de fleste laget i bronse eller keramikk. Peter er kjent for å være en historieforteller med sin kunst, og bruker figurer vi kjenner fra eventyr og myter for å snakke om ting som mange av oss er opptatt av. For eksempel viser vi en film om en litt ensom drage, som snakker nettopp om det å være ensom og kanskje litt misforstått. Filmen er uten lyd, men tekstet både på norsk og engelsk. Det vil være flere skulpturer av snøugler i utstillingen. I Norge er gjerne uglen forbundet med visdom og kunnskap. Men uglen er også en nattfugl, og passer derfor godt inn sammen med utstillingens andre figurer, som troll og flaggermus. Utstillingen vil på mange måter være, i likhet med flere av våre tidligere utstillinger, en fortelling om menneskets forsøk på å forstå verden gjennom å se til og bruke myter og eventyr. Det er en utstilling som beveger seg mellom virkelighet og fiksjon, med tema og skikkelser som vil være gjenkjennelig for både barn og voksne.

VERKSTED:


Elevene skal arbeide med eventyr og myter, - med historiefortelling ved hjelp av bilder. Ved å ta i bruk virkemidler som collage og tegning skal de skape en historie, inspirert av bilder de finner i ukeblader eller av utstillingen selv. For eksempel kan man lage en fortelling om hva en drage tenker på når den er alene. Eller hvorfor ugler liker seg best i mørket.

MÅL:


Elevene skal få oppleve en form for kunst som på den ene siden kan sees som veldig tradisjonell, skulpturer i bronse og keramikk, men som på den andre siden ligger nær litteraturen, - den skaper historier ut. Å gå inn i utstillingen blir som å tre inn i eventyret, og den vil gripe både kroppen og fantasien.
Program hele året

Bli med å utforske skulpturene i Byparken!!


Tid: 45 min – 1t

Bergen Kunsthall er plassert midt i Byparken i Bergen, omgitt av mange skulpturer som man gjerne går forbi daglig uten egentlig å se dem. Alle har sin historie, og flere av dem viser også til vår by sin historie. Gjennom en tur i parken rundt Lille Lungegårdsvann skal vi bli nærmere kjent med flere av skulpturene, samt kunstnerne bak. Det er flere kjente norske kunstnere som står bak utformingen av skulpturene, blant annet Arnold Haukeland, Gustav Vigeland og Knut Steen er representert her. Skulpturene i parken viser en utvikling fra den helt tradisjonelle skulpturen til den modernistiske, noe vi også skal ta for oss. Vi skal i tillegg snakke om offentlig skulptur generelt, og snakke litt om debatten som alltid oppstår når det gjelder utsmykking i byen. Dette er også en fin åpning for et videre arbeid om Bergens historie, eller elevene kan ta for seg en av skulpturene og jobbe videre med skulptur og kunstnere på skolen.

Kunsthistoriekurs


Kan et sykkelhjul være kunst?
Tid: 1,5 - 2 t

Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse. Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag. Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. De skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.
8. - 10. trinn
Alle våre formidlingsprogram er en del av tilbudet til den kulturelle skolesekken, og er gratis for skolene

Peter Wächtler "Franky`s Theme" 25. januar - 31. mars Peter Wächtler gjør om kunsthallen til et magisk sted fullt med troll, flaggermus og mytologiske skapninger, de fleste laget i bronse eller keramikk..
Tid: 1,5t
Den tyske kunstneren Peter Wächtler åpner vårens program i Bergen Kunsthall. Han vil gjøre om kunsthallen til et magisk sted fullt med troll, flaggermus og mytologiske skapninger, de fleste laget i bronse eller keramikk. Peter er kjent for å være en historieforteller med sin kunst, og bruker figurer vi kjenner fra eventyr og myter for å snakke om ting som mange av oss er opptatt av. For eksempel viser vi en film om en litt ensom drage, som snakker nettopp om det å være ensom og kanskje litt misforstått. Filmen er uten lyd, men tekstet både på norsk og engelsk. Det vil være flere skulpturer av snøugler i utstillingen. I Norge er gjerne uglen forbundet med visdom og kunnskap. Men uglen er også en nattfugl, og passer derfor godt inn sammen med utstillingens andre figurer, som troll og flaggermus. Utstillingen vil på mange måter være, i likhet med flere av våre tidligere utstillinger, en fortelling om menneskets forsøk på å forstå verden gjennom å se til og bruke myter og eventyr. Det er en utstilling som beveger seg mellom virkelighet og fiksjon, med tema og skikkelser som vil være gjenkjennelig for både barn og voksne.

VERKSTED:


Elevene skal arbeide med eventyr og myter, - med historiefortelling ved hjelp av bilder. Ved å ta i bruk virkemidler som collage og tegning skal de skape en historie, inspirert av bilder de finner i ukeblader eller av utstillingen selv.

MÅL:


Elevene skal få oppleve en form for kunst som på den ene siden kan sees som veldig tradisjonell, skulpturer i bronse og keramikk, men som på den andre siden ligger nær litteraturen, - den skaper historier ut. Å gå inn i utstillingen blir som å tre inn i eventyret, og den vil gripe både kroppen og fantasien.
Kunsthistoriekurs "Kan et sykkelhjul være kunst?" Kurset gir en innsikt i kunstens utvikling fra tidlig renessanse frem til i dag. Dette er et av våre faste program, og tilbys hele året.
Tid: 1,5 - 2t
Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse.

Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag.

Elevene vil få kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltagelse. De skal diskutere bilder og finne viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Kurset kan kombineres med en omvisning i pågående utstilling.
Videregående skole
Alle våre formidlingsprogram er gratis for skolene. En omvisning varer fra 45 min til 1 time. Hvis dere ønsker verksted i tillegg til omvisning må det beregnes 1,5 timer.
Peter Wächtler "Franky`s Theme" 25. januar - 31. mars Peter Wächtler gjør om kunsthallen til et magisk sted fullt med troll, flaggermus og mytologiske skapninger, de fleste laget i bronse eller keramikk./em>
Tid: 1,5t med verksted. Kun omvisning 1 t
Den tyske kunstneren Peter Wächtler åpner vårens program i Bergen Kunsthall. Han vil gjøre om kunsthallen til et magisk sted fullt med troll, flaggermus og mytologiske skapninger, de fleste laget i bronse eller keramikk. Peter er kjent for å være en historieforteller med sin kunst, og bruker figurer vi kjenner fra eventyr og myter for å snakke om ting som mange av oss er opptatt av. For eksempel viser vi en film om en litt ensom drage, som snakker nettopp om det å være ensom og kanskje litt misforstått. Filmen er uten lyd, men tekstet både på norsk og engelsk. Det vil være flere skulpturer av snøugler i utstillingen. I Norge er gjerne uglen forbundet med visdom og kunnskap. Men uglen er også en nattfugl, og passer derfor godt inn sammen med utstillingens andre figurer, som troll og flaggermus. Utstillingen vil på mange måter være, i likhet med flere av våre tidligere utstillinger, en fortelling om menneskets forsøk på å forstå verden gjennom å se til og bruke myter og eventyr. Det er en utstilling som beveger seg mellom virkelighet og fiksjon, med tema og skikkelser som vil være gjenkjennelig for både barn og voksne.

VERKSTED:


Elevene skal arbeide med eventyr og myter, - med historiefortelling ved hjelp av bilder. Ved å ta i bruk virkemidler som collage og tegning skal de skape en historie, inspirert av bilder de finner i ukeblader eller av utstillingen selv.

MÅL:


: Elevene skal få oppleve en form for kunst som på den ene siden kan sees som veldig tradisjonell, skulpturer i bronse og keramikk, men som på den andre siden ligger nær litteraturen, - den skaper historier ut. Å gå inn i utstillingen blir som å tre inn i eventyret, og den vil gripe både kroppen og fantasien.
Kunsthistoriekurs "Kan et sykkelhjul være kunst? Kurset gir en introduksjon til kunstens utvikling fra tidlig renessanse frem til i dag. Dette er et av våre faste program, og tilbys hele året.
Tid: 1 - 2 t

Er den moderne kunsten umulig å forstå? Hva er kunst hvis alt kan gjøres til kunst? Utsagn som ”det der er ikke kunst!” har vært vanlig helt fra den moderne kunstens begynnelse.

Utsagnet sier noe om våre forventninger til selve kunstverket. I vårt kurs om den moderne kunsten vil elevene bli kjent med flere sider ved kunsten, og få et innblikk i kunsthistorien fra renessansen og frem til i dag.

Elevene får kjennskap til sentrale epoker, kunstuttrykk og kunstnere gjennom digitale bilder og aktiv deltakelse. Sammen skal vi diskutere bilder og viktige metoder og motiver kunstnerne har brukt i sine verk. Dette er et program som kan ta en time hvis ønskelig, eller man kan avslutte programmet med en omvisning i pågående utstilling. Da vil vi bruke en halv til en time lenger tid.
Den kulturelle skolesekken
Plass på våre program for skolene kan bestilles på Den Kulturelle Skolesekken sine sider her.
Kulturkort for ungdom Kulturkortet for ungdom blir delt ut gratis til ungdommer i alderen 16 – 19 år.
Hovedmålet med kulturkortet er at ungdom skal få et bredere kjennskap til kulturtilbudene i fylket, og at de skal benytte seg av andre tilbud enn de som allerede benyttes av ungdom.

I Bergen Kunsthall kan ungdom gå gratis på alle utstillingene med kulturkortet.

Til toppen