Søk
Arrangementer
Sex Tags presenterer Lørda's Video'ne   Landmark  Klubb


Lørda’s Video’ne – velkommen til videovisning.
Gratis inngang!

Program for kvelden:
• Mor & Jerry “I Can’t Stop Raving”
• Daniel Pflumm “Paris 2004” & “NYC.LOOPS.005”
• Hüssgaard “Lystpiken” (og kanskje noen fler…)
• Franz Pomassl – selected Laton clips from the 1990’s

For å gå lett mot en kultur VHS’en starta i sin tid så kan man denna lørda’n samles i det offentlige for å se på video. Ikke det at VHS’en bare stod for “hjemmekinorevolusjonen” som førte til at mer reklame (over konsentrert tid) og optimalt målretta produkter kunne bli pøsa på et da hjemmesittende publikum, den la også et essensiellt grunnlag for egenprodusert video og grasrotdistribusjon.

Mange trekker nok paralleller mellom datidens VHS-utvikling og nåtidens videodistribusjon på WEB 2.0 – bortsett fra at webben har en lynkjapp global distribusjon i motsettning til – sett med vår tids øyne – VHS’ens sneglefart gjennom verdens da statlige postsystemer. En kontrautvikling til WEB 2.0s hjemmeredaktør-revolusjon er den til nå eneste verdensmesteren i en internettgren, Kina – verdensmester i internettsensur. Fullstendig åpenhet er attraktivt i teorien, men alle vet egentlig (ev. burde vite) at integritet bare fungerer i en (liten eller stor) lukket samhandling.

Nå skal ikke det her bara handle om VHS kontra WEB 2.0, på flyvebladet så er det jo også et bilde fra Tokyo med teksten “Fuck PC. Real Djs play vinyl”. Dette må ikke forveksles med nostalgi, men en kultusaktig tilnærming til vår tids ledende populærteknologi er altså ikke et alternativ.

For de som fortsatt tror at sola går rundt Terra: “Incompatibilities in playing discs recorded on a different manufacturer’s machines to that of the original recording machine.”


Daniel Pflumm har siden tidlig 90-tallet drivi de nå nedlagte technoklubbene Panasonic og Elektro i Berlin. Samtidig vokste labelsamarbeidet Elektro Music Department fram sammen med Klaus Kotai og Mo Loschelder. Pflumm var på seint 90- og tidlig 2000-tallet en av de mer profilerte videokunstnerne fra Sentral-Europa, bla. skrevet om i “Post Production” av Nicolas Bourriaud. Nå presenteres nyere arbeider gjennom labelen General Elektro og klubben Atelier i Berlin, dette i samarbeid med SVN.

Mor & Jerry er fra Norge, selv om den ene har påfallende blaut dialekt. Dem viser ofte levende bilder fra tumulteret som oppstår når de begge er på tur sammen. Og er man heldig kan man få de med seg live også, som da de figurerte på noen av sommernes festivaler i Norge. Som selve personifiseringa av kaos og dissidens får man et lite innblikk i hva Mor mener og hva Jerry henger med på, som bla. da de besøkte Mona Lisa i Paris eller hang med Anal-Arne på hotell – denna gangen reiser vi til New York.

H-yß-g-åæ-r∂ er fra Halmstad – Rygge og har laga opp mot 300 video’er – et par hundre og litt mer enn en gjennomsnittlig norsk videokunstner med “høyt aktivitetsnivå”. Mange av video’ne vil aldri se offentlighetens lys (deriblandt en av de beste), men en godbit skal ihvertfall vises – og de som er interessert i norsk video og kortfilm burde virkelig ta seg en tur for et sjeldent innblikk i en av Østfolds definitive rariteter.

Franz Pomassl figurerer som kanskje en av de siste avant garde’ne fra Østerrike. Helt fra tidlig 90-tallet har han eksperimentert med infra- og ultralydinstallasjoner – frekvenser som er utenfor menneskets hørbare spekter. Han har drevet labelet Laton siden 1990 (starta med Alois Huber, nå drivi med Anna Ceeh), hvor de har gitt ut støy, eksperimentell elektronisk musikk, mye med fokus på aktivitet i post-Sovjetiske stater. Nå arbeides det med vinylutgivelser av Skwee-genréen fra Finland/Sverige, samt Dance-Floor-Remixer av Laton katalogen og reutgivelse av hans eget soloprosjekt – støykultklassikeren “Trial Error”. Det er for anledninga samla et knippe eksklusive klipp fra tidlige Laton videoopptak.


Til toppen