Søk
Arrangementer
Darwin 2009: Geoffrey Miller og Harald Eia   Landmark  Klubb


Geoffrey Miller (psykolog) : Sex, evolusjon og statussymboler - Er humor, stæsj og intelligens reklame for egne gener? Med Harald Eia.
Miller mener språk, kreativitet og humor er et resultat av evolusjon og partnervalg. I motsetning til påfuglhalen er våre ornamenter mentale, og vi bruker dem som fitnessindikatorer til å signalisere vår personlighet og intelligens overfor potensielle partnere. Men med kjøpesentre overalt kan fitnessindikatorer også kjøpes. Fører vårt medfødte behov for egenreklame til et forbruksjag etter statussymboler? Hva kan evolusjonspsykologien lære oss noe om vår innerste natur, egentlig?

Geoffrey Miller er evolusjonspsykolog og professor ved University of New Mexico. Han har skrevet The Mating Mind: How Sexual Choice Shaped the Evolution of Human Nature (2001) om partnervalg hos mennesker og hvordan slik seksuell seleksjon har vært med på å drive utviklingen av mentale ferdigheter som språk, humor, kunst etc. I sin siste bok Spent: Sex, Evolution, and the Secrets of Consumerism (2009) viser han hvordan moderne forbruk passer inn i dette bildet. Bøkene er svært lett tilgjengelige og godt skrevet, og han er kanskje den fremste i verden på denne typen forskning - et tema som alle kan like eller blir provosert av.

Harald Eia er aktuell med et nytt TV-prosjekt - Hjernevask - der han tar for seg fraværet av evolusjonær analyse i samfunnsfagene. Eia vil diskutere evolusjonspsykologi med Miller etter foredraget.

Til toppen