Søk
Arrangementer
Siste søndagsomvisning i Giorgio Griffa   Kunsthallen  Utstilling


Omvisninger i utstillingene Giorgio Griffa – Painting into the Fold, og Anna-Bella Papp. Klokken 14.00 ved Mia Øquist, inkludert i billettprisen.
Giorgio Griffa
Painting into the Fold
28. august 2015 Kl.: 20.00 — 18. oktober 2015

Giorgio Griffa ble kjent på slutten av 60-tallet for intense og konsise malerier, redusert til mediets essensielle bestanddeler: lerret, farge og penselstrøk. I dag er han en av de mest radikale og artikulerte neo-avantgardekunstnerne i Italia.

Griffas malerier overfører en idé om rytme, serialitet og repetisjon av minimale gester til lerretet. Maleriene er malt på ubehandlet lerretsstoff, som brettes sammen uten å strekkes på blindrammer. Arbeidende horisontalt på ateliergulvet får de ulike, ofte primitive merkene, linjene og motivene – gjort med pensel eller svamp – et uttrykk som kan minne mer om kalligrafi eller design. Fargene trekker inn i de rå fibrene i stoffet – farger det, metter det, og forandrer det – i stedet for å bli påført lerretets overflate. Dette maleriske språket har vært usedvanlig konsistent gjennom Griffas kunstnerskap i over 40 år.

Griffas arbeid kan slik sees som et forsøk på å nærme seg disse universelle og essensielle kunnskapsrommene. Som han selv skriver: «Maleriet er i seg selv provisorisk kunnskap… Hvert penselstrøk en faktisk hendelse, hvert lerret en del av virkeligheten.»

Giorgio Griffa (f. 1936) bor og arbeider i Torino. Kuratert av Andrea Bellini og Martin Clark.

––

Den rumenske kunstneren Anna-Bella Papps seneste skulpturer består av de samme gjentagende bestanddelene: De er laget for hånd i ubrent leire, de er omtrent like store (på størrelse med et A4-ark), og de vises som en gruppe, liggende på et bord eller en pidestall, slik at man kan betrakte dem ovenfra.

Det hviler noe tidløst og bestandig over Papps skulpturer, slik de ligger utstilt som arkeologiske levninger i et historisk museum. Blant de eldste menneskeskapte gjenstandene som finnes bevart, er nettopp formasjoner og symboler laget i leire. Materialet og de små formatene gir samtidig skulpturene et preg av noe skisseaktig og utprøvende, som om de var modeller for langt større verk. At leiren er ubrent gjør dessuten skulpturene ekstra utsatt og skjør. Etter en lang tørkeprosess er den endelige komposisjonen fiksert og fullendt, bevart i materialet for ettertiden. Samtidig vet man at bare ved å tilføre tilstrekkelig med fuktighet kan overflaten viskes ut og uttrykket endres fullstendig.

Anna-Bella Papp (f. 1988) bor og arbeider i Brüssel.

In English: http://kunsthall.no/en/?AID=2148&ID=27&K=1&ACT=today&index=1

Til toppen