Søk
Arrangementer
Nedfall:   Landmark  Klubb


Agnes Varda er ofte kalt bestemoren til fransk nybølge-film, siden hun med sine tidligste filmer som "La Pointe Courte" (1954) og "Cléo from 5 to 7" (1962) la føringer for estetikken og arbeidsmåten som senere ble tatt opp av filmskapere som Truffaut og Godard.
Nedfall viser hennes film "Samlerne og jeg" fra 2000 der vi treffer en rekke personer som lever av det som blir kastet, fortalt gjennom Agnès Vardas høyst personlige fortellermåte. Å samle fra det som ligger igjen etter at bonden har høstet er en rett som ligger nedfelt i den franske loven: en felles bruksrett ikke så ulikt den norske allemannsretten. Men hva og hvordan man samler har forandret seg gjennom tidene, og i dag kan man også fint overleve av å reparere kastede tver og kjøleskap og spise mat som blir kastet av matbutikker. Mens det å samle tidligere var en kollektiv handling, er det i dag en individuell og til dels skampålagt handling, dessuten er det i dag tonnevis av mat og avfall, mer enn nok for de som ønsker å plukke. Også som kunstner fungerer man ofte som en samler når en resirkulerer bilder, plukker ideer og følelser og setter det sammen til en film. I filmen kommer også filmskaperen Varda tilsyne som en samler på lik linje med hennes intervjuobjekter.

Varda har utviklet en fortellerstil der hun arbeider intuitivt og ofte er det tilfeldigheter og feil som blir de mest minneverdige øyeblikkene i filmene hennes. I fiksjonsfilmene hennes er det ofte et sterkt innslag av dokumentarisme der hun gir vanlige folk replikker, ofte i det arbeidet de gjør, slik at de spiller seg selv, men sier Varda sine ord.

I samlerne og jeg er det en rekke sterke personportretter. Blant annet av Francois som tidligere har studert økonomi og har sterke ideer om mangelen på kunnskap om avfall. Han ønsker ikke å kjøpe noe, men finner klærne og maten sin på gaten. Dokumentaren er uten sentimentalitet, noe som kan tyde på et fortrolig forhold mellom filmskaperen og hennes intervjuobjekter.

Samlerne og jeg ble kåret til den beste franske filmen i 2000 av den franske foreningen av filmkritikere, noe som var spesielt ettersom de sjelden kårer dokumentarfilmer til denne prisen.

Nedfall er Bergen Kunsthalls egen serie for film- og videokunst og produseres i samarbeid med Bergen Filmklubb. Nedfall blir kuratert av Bergen Kunsthall (Ingrid Erstad og Åse Løvgren) og vil inneholde filmvisninger, presentasjoner og foredrag.


Opprinnelig er Nedfall tittelen på en kortfilm av Erik Borge fra 1964 og blir av mange regnet som den første frie kunstneriske filmen i Norge. Den banet veien for en periode med eksperimentering innen ny norsk film som representerte et brudd med etablerte holdninger og verdier.
Nedfall har tidligere vist filmer av blant andre Harun Farocki, Anton Vidokle, Phil Collins og Petra Bauer/Kim Einarsson/Marius Dybwad Brandrud.

Pris: Gratis for medlemmer av Bergen Filmkubb og Bergen Kunsthall. (medlemskap kan kjøpes). kr 40 for uten medlemskap.


Til toppen