: 16. februar 2012 Kl.: 18:30" />
Søk
Arrangementer
Plattform: Simon Reynolds   Landmark  Klubb


Recreativity: The Past in Pastiche, and How to Get Past It


Gratis inngang!

Britiske Simon Reynolds er blant de aller fremste musikkskribentene de siste 20 årene, med en rekke sentrale bøker om temaer som postpunk og klubbkultur. Hans siste bok ”Retromania: Pop Culture’s Addiction To its Own Past” (Faber & Faber, 2011) ble av mange regnet som forårets viktigste musikkbok. Sjelden har en bok om populærmusikk fått så stort nedslag, så raskt. Reynolds har åpenbart truffet en nerve med denne boken, hvor han formulerer en slags ”diagnose” av samtidens populærkultur. Boken beskriver en tilbakeskuende tendens – med utallige reissues av klassiske album, gamle storheter fra rockens barndom på endeløse nye turneer verden over, og den umiddelbare tilgjengeligheten av all musikk fra alle tidsepoker, via streaming- og nedlastingstjenster på nettet. I tillegg er svært mye av dagens musikk i seg selv preget av sitering og parafrasering av tidligere tiders stilarter og musikalske uttrykk: ”Are we heading toward a sort of cultural-ecological catastrophe, where the archival resources of rock history have been exhausted? What happens when we run out of past?”

Live stream fra 18:30

Dersom streamen ikke starter kan det hjelpe å reloade siden.

Bergen Kunsthall har invitert Reynolds til å holde et foredrag i serien Plattform, for å reflektere videre omkring noen av temaene som berøres i boken. Tematikken har også en interessant overføringsverdi til billedkunstfeltet, i lys av samtidskunstens utbredte bruk av appropriasjon, referensialisme, orientering mot arkiver av alle slag og en generelt tilbakeskuende resirkulering av strategier fra kunsthistorien.

I sitt foredrag for Plattform vil Reynolds ta for seg det han kaller “recreativity”. I etterkant av utgivelsen av Retromania har mange påpekt som en innvending mot bokens postulat at kunstnere alltid har resirkulert, og at originalitet og innovasjon er myter. I foredraget vil han ta for seg fremveksten av teoretiske posisjoner som fremmer kunstnerisk praksis basert på kopiering, appropriasjon og plagiering. Forkjempere for slike teorier finnes i hele det kulturelle spekteret fra musikk- til kunst- og litteraturkritikk. Skribenter som David Shields, Jonathan Lethem, Marcus Boon, Nicolas Bourriaud og mange andre har gjort DJ-ing, mash-ups og remixing til modell for teoretiske perspektiver på samtidens kunstproduksjon. I Retromania kritiserer imidlertid Reynolds mash-up-tankegangen og stiller spørsmål ved hvorvidt ikke DJ-kulturen har nådd et nivå av utmattelse. Både Reynolds og de som taler for en remiksbasert kunstproduksjon er imidlertid alle enige om at digital kultur og internett har endret ”kreativitetens natur”.

Simon Reynolds (f. London, 1963) er forfatter av syv bøker, inkludert den ferske Retromania: Pop Culture’s Addiction to Its Own Past (2011), Rip It Up and Start Again: Postpunk 1978-84 (2005), Energy Flash: A Journey Through Rave Music and Dance Culture (1998) og (med Joy Press) The Sex Revolts: Gender, Rebellion and Rock’n’Roll (1995). Hans journalistkarriere startet i britiske Melody Maker i 1986, hvor han tidlig ble redaksjonsmedlem. Senere har han vært skribent for magasiner og aviser som The Guardian, The New York Times, Artforum, Frieze, The Wire, og Slate. Reynolds står også bak en uoversiktlig stor mengde blogger, sentrert omkring Blissblog ( http://blissout.blogspot.com/ ). Etter å ha tilbrakt det meste av nittitallet og 2000-tallet i New York, bor Reynolds for tiden i Los Angeles.

--

“The biggest musical event of 2011 wasn´t an album or a band, or even a new style. It was a book: Retromania: Pop Culture´s Addiction to its Own Past, by Simon Reynolds.”
- Dominikus Müller i Frieze nr. 144, 2012.

“Årets mest essensielle musikkbok? (…) “(en) bok som absolutt bør kunne interessere alle med et tett forhold til populærkultur i dag som i går – og i morgen.”
- Audun Vinger i “Vinduet anbefaler”. Les mer her

--

Plattform er Bergen Kunsthalls foredragsserie. Støttet av Fritt Ord

Arrangementet streames live på kunsthall.no. Se tidligere foredrag i serien her

Til toppen