Søk
Arrangementer
the rest is noise - samtidsdryss i høstmørket   Landmark  Klubb


APPLEBLIM + MARI KVIEN BRUNVOLL + ALEX NOWITZ + TANJA ORNING
Billetter: 100,- (Gratis før 23:00)

I samarbeid med Lydgalleriet og Ekko.

APPLEBLIM (UK / SKULL DISCO)
Appleblim har markert seg som en av de mest interessante og inspirerende stemmene i “UK Bass”, både som plateselskapssjef, DJ og produsent. Sammen med blant annet Ramadanman / Pearson Sound har han stått for noen flotte utgivelser.
Som en av de viktigste aktørene i en stil og en del av et Storbritannia som har blitt spennende igjen, er han definitivt en rett person til å fyre opp dansegulvet med basstunge grooves på Landmark. Vi gleder oss til en Bergenspremiere på en DJ som kommer til å prege elektronisk klubbmusikk de neste årene.

MARI KVIEN BRUNVOLL (NO)
Alene med sin stemme og diverse elektroniske dippedutter bygger Mari Kvien Brunvoll opp et unikt lydbilde.
“En utøver med et helt eget personlig uttrykk og en unik, inderlig tilstedeværelse i møte med publikum. Tross sin unge alder en komplett artist, som vi gleder oss til å følge på scenen både nasjonalt og internasjonalt.”
Slik begrunnet juryen sitt valg da vokalisten Mari Kvien Brunvoll ble tildelt Talentprisen på Nattjazz 2009. Nå lader hun opp til konsert på VossaJazz. Vokaltalentet maler frem skrudde poplåter med forskjellige duppeditter, imponerende stemmebruk og bøttevis av karisma.

ALEX NOWITZ (DE)
Alex Nowitz er en klassisk skolert sanger (tenor), plystrende virtuos og en vokalkunstner av den utforskende typen. Live bruker han forskjellige teknikker som han som han kombinerer på en orginal måte. Eksempler på dette er: countertenor vs. utagerende roping, lav-tone synging (kargyraa) vs. smatting, plystrende improvisation vs. innhalerende vokallyder.
Alt dette kombinerer han med to trådløse Wii kontrollerere og et spesialbygd dataprogram som er utviklet på STEIM (Studio for Electro-Instrumental Music) i Amsterdam. Nowitz gjør opptak av sin egen stemme, som han processerer live. Ved å spille slik, uten kabler eller statisk interface, kan han bevege seg fritt i rommet. På denne måten genererer og kontrollerer han musikken via sine kroppsbevegelser. Dette bidrar til et egen form for koreografi – en passant, som gjør fremførelsen veldig fysisk, overraskende og delikat.

TANJA ORNING (NO)
Tanja Orning tilhører en musikertype som er opptatt av å krysse tradisjonelle skillelinjer: hun er både utøver og komponist, improvisator og klassisk fortolker. Orning er utdannet ved Norges musikkhøgskole, i London med Willian Pleeth og i USA med Janos Starker som Fulbrightstipendiat (Master of Music in Performance ved Indiana University).

Hun jobbet som alt. solocellist i Stavanger Symfoniorkester fra 1994 til 2000 da hun valgte å forlate orkesterlivet for å kunne realisere sine egne prosjekter innenfor et vidt spekter av uttrykk. Ornings nåværende prosjekter: Cellotronics (solo), asimisimasa, Christian Wallumrød Ensemble, BOA med Tora Augestad og Rolf Borch, Dr.Ox. med Natasha Barrett, Sound of Movement med danser Ellen Johannesen og Performancegruppen Mobile Home.

Hun spiller jevnlig med Oslo Sinfonietta og Ensemble Ernst. Tidligere samarbeid: Plus Minus Ensemble, Kyberia, strykekvartetten Ametri og rockebandet Wunderkammer.En rød tråd i Ornings musikalske verden har vært et tett samarbeid med komponister for å realisere nye verk. Hun har vært med på å bestille og urfremføre ca. 60 kammermusikk- og soloverk av norske komponister.

I 2005 kom soloplaten Cellotronics som viser solisten Orning. Men fremfor det klassiske symfoniorkesteret har hun valgt seg synthesizeren og computeren som akkompagnatører og medspillere. For tiden er Orning stipendiat ved Norges musikkhøgskole der hun vil forske på fremførelsespraksis i samtidsmusikken med fokus på verker av Helmut Lachenmann, Iannis Xenakis og Brian Ferneyhough.

Til toppen